Overslaan en naar de inhoud gaan

Googles strafexpeditie maakt onbedoelde slachtoffers

Google paste vorige week zijn zoekalgoritme aan om websites die geld verdienen met het produceren en desnoods kopiëren van zo veel mogelijk content van de eerste pagina’s met zoekresultaten te weren. Dergelijke ‘content farms’ bieden in de regel geen informatie waar internetters warm van worden. Ze zijn vooral gericht op het behalen van een vermelding bij de eerste drie resultaten bij zoekopdrachten, om zo veel kliks binnen te halen en navenant te verdienen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Een hoge vermelding van dergelijke sites doet dan ook afbreuk aan de waarde van een zoekmachine, is de achterliggende redenering.

Een onafhankelijke test van Sistrix – dat zich specialiseert in optimalisatie van websites voor zoekmachines – bevestigt dat de verandering het beoogde doel verwezenlijkt. Bekende ‘content farms’ zijn gedeklasseerd, en sites met veel eigen werk winnen aan zichtbaarheid, concludeert Sistrix. Een daarvan is Encyclopaedia Britannica, de uitgever van de sinds jaar en dag bekende encyclopedie. Het aantal keren dat het op de nummer 1-positie belandt bij een zoekopdracht is met 15 procent gestegen, een vemelding bij de top 3 met 18 procent. Het bezoek van Google-gebruikers aan zijn website steeg daardoor met 40 procent.

Onbedoeld slachtoffer
Maar niet iedereen is blij met het nieuwe algoritme, dat ook onbedoeld slachtoffers maakt. Leander Kahney van Cult of Mac heeft zich publiekelijk beklaagd over de gevolgen voor zijn site. Hij zag de positie van zijn site bij zoekopdrachten verslechteren ten opzichte van sites die werk van zijn redactie overnemen. Het verkeer naar zijn site nam daardoor met zeker een derde af, afgelopen weekend. “Je bent niet op het web als je niet in Google zit”, zei Kahney. “Google is het web – wie gebruikt er wat anders om dingen op te zoeken?”

Cult of Mac is niet het enige slachtoffer. Tegenover de Wall Street Journal beklaagde Ezinearticles.com zich over de gevolgen. De site met doorwrochte artikelen van experts over uiteenlopende onderwerpen vreest halvering van zijn bezoek. Een auteur van computerboeken - Morris Rosenthal - vreest een even grote impact op zijn inkomensten nu zijn twee websites teruggezakt zijn bij de zoekresultaten.

Googles Amit Singhal erkent tegenover de redactie van Ars Technica dat sites van naam en faam slachtoffer kunnen worden van de wijziging in het algoritme. “Geen enkel algoritme is 100 procent accuraat”, aldus Singhal. Google peinst er echter niet over om in dat soort gevallen handmatig in te grijpen. Het gebruikt klachten alleen om zijn algoritme verder aan te scherpen.

Oorzaak onduidelijk
Waarom een site als Cult of Mac last heeft van het nieuwe algoritme, is niet duidelijk, en is door Singhal ook niet inzichtelijk gemaakt. Rosenthal zou daar wel graag antwoord op hebben. Hij constateert dat een webpagina van zijn site teruggezakt is van de eerste naar de vijfde positie bij de resultaten van de zoekopdracht 'toshiba troubleshooting'; die pagina bevat een beschrijving van 2200 woorden met aanwijzingen, afbeeldingen en video's. Op de eerste plaats prijkt nu een artikel van eHow.com van 200 woorden, zonder afbeeldingen en video's. Het strijkt Rosenthal extra tegen de haren in, omdat de auteur van het artikel kennelijk ook specialist is in het verwijderen van kreukels uit posters en in de verspreiding van herpes. Rosenthal is gespecialiseerd in computeronderhoud en is de auteur van een van de beststellers op dat terein op de site van Amazon.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in