Google ideaal voor meningsbeïnvloeding

De gekochte zoektermen waren, niet verwonderlijk, ‘oil’, ‘spill’, ‘leak’, ‘top kill’ en combinaties daarvan. Een zoekopdracht met die termen resulteerde in een gesponsorde link bovenaan het overzicht met zoekresultaten, die verwees naar een site met informatie van BP over de olieramp met zijn boorplatform in de Golf van Mexico. Overigens is die 3,6 miljoen nog maar een fractie van de totale bestedingen van BP om de publieke opinie te bewerken. Die beliepen volgens AdverisingAge zo’n 100 miljoen dollar.
Een andere opmerkelijke naam in het overzicht is AT&T Mobility, dat bovenaan de lijst voor juni prijkt met 8,08 miljoen dollar. De aanleiding is niet moeilijk te bedenken: de introductie van de iPhone 4. Verder komen de namen van webwinkels op de lijst voor, zoals Expedia (5,95 miljoen dollar), Amazon (5,85 miljoen dollar) en eBay (4,25 miljoen dollar).
Overigens heeft geen van de adverteerders een dominante positie in Googles advertentieomzet. De 10 grootste besteders op de juni-lijst waren samen goed voor nog geen 5 procent van Googles omzet in de Verenigde Staten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee