Amazon werkt aan Android-appstore

Uit documenten voor ontwikkelaars die de krant heeft ingezien, blijkt wel dat Amazon 30 procent van de inkomsten uit verkochte ‘apps’ wil inhouden. Apple en Google hanteren hetzelfde percentage voor hun applicatiewinkels.
Wildgroei voorkomen, kwaliteit bewaken
Amazon wil contractueel bedingen dat de Android-apps die het distribueert elders niet goedkoper verkrijgbaar zijn. In tegenstelling tot Google is Amazon van plan ingediende apps te beoordelen en zonodig te weigeren als ze niet aan bepaalde normen voldoen. De wildgroei op de Android Market is sommige ontwikkelaars een doorn in het oog. Zij menen dat daardoor applicaties die spam bevatten en auteursrechten schenden ruim baan krijgen.
De AppStore voor de iPhone, iPod Touch en iPad biedt nu verreweg het grootste assortiment: 250.000 applicaties. Google is een goede tweede met 80.000 Android-toepassingen.
Meer downloadbare aanbod
Het aanbieden van Android-apps past in een strategiewijziging die zich al langer bij Amazon aftekent. De webwinkel is groot geworden met de verkoop van fysieke mediadragers zoals cd’s en dvd’s, maar biedt muziek en films steeds meer ook in downloadbare vorm aan.
The Wall Street Journal wijst erop dat Amazon een belangrijk voordeel geniet ten opzichte van Google: het heeft al een financiële relatie met tientallen miljoenen klanten. Voor de verkoop van apps kan Amazon eenvoudig zijn bestaande ‘One-click’ afrekensysteem gebruiken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee