Overslaan en naar de inhoud gaan

'Arbeidsmarkt minder transparant door internet'

Dat blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group, waarin jaarlijks 16.000 personen worden ondervraagd. De Nederlandse beroepsbevolking gebruikt steeds minder kanalen in haar arbeidsoriëntatie. Was in 2006 nog 21 procent van de kanalen gebaseerd op internet, in 2009 is dat gestegen naar 30 procent. "Het oriëntatiegedrag is fundamenteel aan het veranderen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De groei van internet bij baanoriëntatie komt met name tot stand door zoekmachines/search engines en de opkomst van communities/social media. Waar een zoekmachine als Google sinds 2007 steeds nadrukkelijker een rol ging spelen in het oriëntatiegedrag, maken nu social media, zoals LinkedIn, sinds 2009 een sterke groei door", aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group.

Ondanks de toenemende werkloosheid worden steeds minder kanalen gebruikt ter oriëntatie. Een opmerkelijke trend, omdat wordt aangenomen dat, op basis van het beperkte vacatureaanbod, gemiddeld meer bronnen geraadpleegd zouden worden. Dit komt volgens Inteligence Group doordat steeds meer mensen volledig vertrouwen op internet in hun zoektocht naar een nieuwe baan. Ten opzichte van 2005 heeft een aantal bronnen sterk aan belang ingeboet. De grootste verliezers zijn de Gouden Gids (index: -80), e-mail-service (index: -56) en teletekst (index: -56). Maar ook 'binnenlopen bij een bedrijf' (index: -40), 'advertentie in een winkel' (index: -32) en 'een banenbeurs' (index: -34) zijn fors gedaald.

Waasdorp waarschuwt bedrijven die hun vacatures nog op de klassieke manier publiceren, voor een mismatch. "Zij dreigen arbeidspotentieel te missen dat in toenemende mate via internet zoekt." Daarnaast stelt hij dat het effectief zoeken van geschikte vacatures op internet de nodige ervaring en vaardigheden behoeft. Naar schatting 50 tot 66 procent van de gepubliceerde vacatures, die geschikt zijn voor een bepaalde kandidaat, wordt niet gevonden.

Dit verklaart volgens hem voor een deel waarom er nog steeds zoveel openstaande vacatures zijn in Nederland. "Dit wordt veroorzaakt doordat de kandidaat zoekt op niet relevante websites en/of de goede websites verkeerd gebruikt. Vraag en aanbod matchen minder goed dan voorheen, toen de arbeidsmarkt nog overzichtelijker was. Met de komst van internet zijn de zoek- en spelregels op de arbeidsmarkt ingrijpend veranderd, zowel voor werkgevers als werknemers. Hierdoor is de arbeidsmarkt juist minder transparant geworden en ligt er voor het UWV een schone extra taak hier meer overzicht te scheppen."

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in