Verkoop navigatiesystemen groeit sterk
Vooral in Europa neemt de populariteit van navigatiesystemen voor auto's snel toe. Afgelopen jaar kwam 36 procent van de geproduceerde systemen (980.000 apparaten) in dit werelddeel terecht. In 1999 was het aandeel van Europa nog 24 procent. Voorlopig blijft Japan toch de grootste afnemer. In dat land kochten autofabrikanten afgelopen jaar 1,03 miljoen navigatiesystemen in, 41 procent meer dan in 1999. De rechtstreekse verkoop aan de consument bleef in Japan vrijwel stabiel op 690.000 stuks. Nikkei Market Access schrijft de sterke groei in eigen land toe aan de opleving van de autoverkoop bij Toyota, de belangrijkste afnemer. De onderzoekers verwachten ook na 2001 verdere groei in afzet van navigatiecomputers. Volgend jaar klimt de totale verkoop tot circa 4,7 miljoen stuks. In 2005 zullen er mondiaal acht miljoen van deze apparaten de fabriek verlaten, aldus Nikkei Market Access. (gke)