De peiling: Aan welke communicatiediensten gaf u meer geld uit?
Het zijn niet zo zeer de tarieven van telecommunicatie die zijn gestegen, want die vertonen al jaren een dalende trend. Het gebruik is echter verveelvoudigd, constateert Rob Tito. "De belangrijkste groeier is email, die voor de meeste bedrijven en particulieren een defacto communicatiemiddel is geworden. Fenomenen als sms’en zijn zeker binnen de groep jongeren gemeengoed geworden, ondanks de nog steeds hoge kosten die aan sms verbonden zijn (in vergelijking met ‘gsm naar gsm’gesprekskosten). Ook die tarieven dalen steeds verder, maar de volumegroei zal voorlopig wel blijven aanhouden." Hanke Boer, woordvoerster van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) kan de constatering van de Oeso niet staven met eigen cijfers. Zij zegt echter dat ook in de methodiek van het Nibud communicatie een veel belangrijker plaats heeft gekregen. "Het pakket voor gezinnen met een minimuminkomen verdelen wij in een basispakket en een restpakket. De telefoon verhuisde onlangs van het restpakket naar het basispakket, omdat wij vinden dat deze voorziening belangrijk is om sociale uitsluiting te voorkomen. De internetverbinding valt onder de telefoonkosten. Om die reden hebben we ook een computer in het basispakket voor gezinnen met kinderen ingebracht."