– De Mozilla Foundation slijpt de messen voor een aanval op de hegemonie van Micosofts Internet Explorer. Vandaag start een online-campagne met als doel geld in te zamelen voor een grootscheeps marketingoffensief, het Spread Firefox Initiative. Onderdeel van deze actie is ondermeer een serie advertenties in The New York Times, meldt online nieuwsdienst eWeek.
De groep ontwikkelaars bouwt volgens de open source-principes nieuwe browsers als Mozilla en zijn recente opvolger Firefox, op het erfgoed van de ooit zo succesvolle Netscape-browser. In september kwam de groep met de versie 1.0 preview release van Firefox, de browser die aan een aantal tekortkomingen van de Mozilla-browser tegemoet komt.
De groep hoopt tenminste 2500 donoren te vinden die ieder 30 euro willen bijdragen. Volgens de Mozilla Foundation hebben inmiddels vijf miljoen mensen de preview-versie van Firefox over het internet binnengehaald. Microsoft heeft nog altijd een marktaandeel van 93,7 procent ondanks initiatieven van andere browsermakers zoals Opera Software met zijn gelijknamige browser en Apple, dat de Safari-browser uitbrengt. (Thijs Doorenbosch)
Lees dit PRO artikel gratis
Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:
Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
Blijf up-to-date over de laatste onwikkelingen in en rond tech