Landelijke storing ADSL-netwerk KPN
KPN levert zijn Mxstream-diensten via een aantal providers, waaronder Planet Internet en Xs4all. Abonnees van beide Internet-aanbieders, toevallig ook dochterbedrijven van KPN, kunnen met de storing te maken krijgen. Volgens de helpdesk van KPN - die gebruikers na lang wachten aan de lijn krijgen als ze de hulplijn van hun eigen provider bellen - zit de storing mogelijk in een router. "Daaraan wordt nu hard gewerkt. Wanneer het probleem opgelost zal zijn, valt op dit moment nog niet te zeggen", meldt de medewerker woensdagavond rond half zeven. Naast deze router-storing zou er volgens hem ook een gateway bij Xs4all plat liggen. Dat laatste is volgens Sjoera Nas, woordvoerster van Xs4all, een misverstand. "Die gateway wordt bij een oppervlakkige 'trace route' inderdaad zichtbaar met een IP-nummer van Xs4all, maar in werkelijkheid gaat het om een KPN-doos", zegt zij. Gebruikers die proberen in te loggen op het netwerk, kunnen op dit moment diverse foutmeldingen krijgen. De foutcodes die zichtbaar kunnen worden zijn onder andere 650 en 628. De laatste is specifiek voor abonnees in de regio Utrecht. Sommige abonnees kunnen deze eerste horde wel nemen, maar kunnen daarna niet via het zogenaamde 'Dashboard' in de webbrowser inloggen bij hun eigen provider. Woordvoerster Nas van Xs4all legt uit dat het voor de providers een probleem is storingen vast te stellen omdat zij zelf niet in het Mxstream-netwerk kunnen "kijken". De providers krijgen daardoor meestal pas lucht van ADSL-storingen wanneer abonnees met problemen beginnen te bellen. Klachten over Mxstream worden bovendien min of meer standaard doorgeschakeld naar de helpdesk van KPN, bevestigt zij. Ook Xs4all tast nog in het duister over de oorzaak van de landelijke storing en de verwachte duur ervan. De ADSL-technologie maakt het mogelijk via gewone, analoge telefoonlijnen een snelle, permanente Internet-verbinding op te zetten. KPN heeft sinds de introductie van zijn ADSL-dienst Mxstream een stortvloed van klachten over zich heen gekregen. Begin december meldde KPN dat de problemen goeddeels tot het verleden zouden behoren. Op hetzelfde moment dat deze storing zich voordeed, waren op de radio reclamespots van KPN te horen. "Supersnel Internetten tegen een vast tarief per maand", is een van de verlokkende slagzinnen in deze commerciële boodschappen. Halverwege de avond was de storing blijkens een mededeling op de website van Xs4all opgeheven. (gke)