Overslaan en naar de inhoud gaan

Yacht slaat alarm over bezuinigen op kennis

De arbeidsmarkt voor hoogopgeleiden verandert de komende jaren drastisch en de traditionele manieren om kennis te verwerven, zullen straks niet meer werken. Dit bedreigt de continuïteit van bedrijven, want toenemende (internationale) concurrentie en versnelling van innovatie maken kennis juist steeds belangrijker, aldus MarketResponse.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Uit het onderzoek blijkt dat de agenda bij de meeste bedrijven de komende jaren blijft gedomineerd door kostenbeheersing. De meest voor de hand liggende oplossing daarvoor, op korte termijn, lijkt het ontslaan van medewerkers. En dat terwijl organisaties volgens het detacherings- en interimmanagementbedrijf Yacht nu al moeite hebben met het aantrekken van hoogopgeleide mensen met de juiste kennis en expertise.

Yacht signaleert dat het aanbod van kennis krimpt en fragmenteert, terwijl de huidige economie nu juist daarom vraagt. Demografische ontwikkelingen als vergrijzing voorspellen een hogere uitstroom van werkenden vanaf 2010. Daarnaast veranderen de eisen en wensen van toekomstige hoogopgeleide werknemers. Zij kiezen vaker voor nieuwe vormen van werken, al dan niet als zelfstandige, in steeds wisselende verbanden.

Het onderzoek waaruit Yacht put, dat in mei 2010 werd uitgevoerd door onderzoeksbureau MarketResponse. Het betreft een online onderzoek onder 1.346 vertegenwoordigers van Nederlandse organisaties waar tenminste 5 mensen werken in midden- of hogere managementfuncties. Het gaat om organisaties in de sectoren industrie, zorg, energie, financiële dienstverlening, onderwijs, zakelijke dienstverlening of overheid.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in