Vivendi investeert in GPRS-portaal
Het toekomstige webportaal zal gebruikmaken van General Packet Radio Service (GPRS). Deze techniek biedt in vergelijking met de huidige Wap-telefoons aanzienlijk sneller toegang tot Internet en is gebaseerd op een permanente verbinding. De gebruiker betaalt alleen voor de overgebrachte gegevens, niet voor de verbindingstijd. GPRS vormt een opstapje naar UMTS, de mobiele telefonie van de derde generatie die op zijn vroegst over enkele jaren in Europa beschikbaar komt. Tot dusver heeft Vivendi een half miljoen klanten weten te lokken voor zijn bestaande Wap-portaal. Gemiddeld blijkt een klant een kwartier per maand gebruik te maken van informatiediensten als het weerbericht, beurskoersen en horscopen. Vivendi verwacht dankzij de permanente verbinding via het nieuwe Vizzavi-portaal ook inkomsten uit reclame te kunnen halen. Vooralsnog lijdt Vivendi Universal zwaar verlies op zijn Internet-activiteiten. Vorig jaar zat deze activiteit voor 193,6 miljoen euro in de rode cijfers, op een omzet van 47,8 miljoen euro. In 1999 was sprake van een verlies van 35,1 miljoen euro op een omzet van 2,1 miljoen euro. (gke)