Overslaan en naar de inhoud gaan

Toezichthouders EMiS weg na ruzie

EMiS is de beursgenoteerde moeder van het marktonderzoeksbureau Interview NSS en het Europese callcenter ECC. Als de aandeelhouders van EMiS op 9 mei bijeenkomen voor de jaarlijkse algemene aandeelhoudersvergadering zal er ongetwijfeld meer duidelijkheid komen over de ruzie.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

In het cryptische persbericht dat de commissarissen op 24 april de wereld in stuurden, staat dat de raad ‘onder de huidige omstandigheden niet kan toekomen aan het uitoefenen van zijn taken’, dit omdat ‘een groot aandeelhouder’ in een brief de raad te kennen heeft gegeven dat er een ‘wijziging in de bezetting van de raad’ moest komen. Reden van de brief: ‘een majeure koerswijziging van EMiS’. De raad van commissarissen, onder leiding van oud-Vendextopman en oud-hoogleraar Arie van de Zwan, vindt het optreden van ‘de grootaandeelhouder’ niet in het belang van de aandeelhouders. Bovendien ontbreekt een bevredigende toelichting op wat wordt bedoeld met een majeure koerswijziging. Dus geeft hij er met zijn twee collega-commissarissen, de hoogleraren Blommaert en Steins Bisschop, de brui aan. Als de rook rond de ruzie wat is opgetrokken wordt allengs duidelijker wat er nu aan de hand is. De bewuste grootaandeelhouder die de brief heeft geschreven, is Orange Fund, het investeringsfonds van zakenbank Kempen & Co. Orange Fund weet zich gesteund door andere aandeelhouders en heeft nu naar eigen zeggen zo’n 60 procent van de aandelen achter zich. Die andere aandeelhouders zijn bijvoorbeeld callcenter SNT Group, dat inmiddels een belang heeft van 16 procent, en enkele particuliere grootaandeelhouders. Risico nemen EMiS ondergaat een koerswijziging en daar past de huidige president-commissaris Van der Zwan niet goed in. Bestuursvoorzitter Riens Meijer lijkt dat ook wel te kunnen begrijpen. “Van der Zwan is behoedzaam, procedureel sterk en heeft een goed oog voor juiste verhoudingen. Het bedrijf heeft nu mensen nodig met iets meer ondernemerschap, die risico durven nemen”, zegt hij. Het bedrijf vindt zelf dus dat de toezichthouders er gezien de huidige koerswijziging niet meer bijhoren. Wat houdt die bewuste ‘majeure koerswijziging’ precies in? Die wijziging is de nieuwe strategie van EMiS. Sinds het aantreden van het nieuwe management in 1999 wordt gebouwd aan een twee sporenstrategie met de titel E-MIS 2000. Deze wil de ‘core business’ – de bestaande onderzoeksactiviteiten – koppelen aan internetgerelateerde researchactiviteiten. Het bedrijf verzamelt, beheert, analyseert en integreert informatie. Klanten voor de onderzoeksproducten en adviezen zijn grote nationale en internationale ondernemingen. Die producten worden online en deels real time ter beschikking gesteld van het management, die daarop de koers en strategie van de onderneming baseert. De kernactiviteiten zijn Interview NSS en het Europees Call Center. Met de opkomst van internet en e-commerce hebben de klanten van deze bedrijven behoefte aan andere soorten onderzoeksproducten- en adviezen. EMiS wil een brug slaan tussen de oude en nieuwe economie, dus inspelen op de behoefte aan marketing- en managementinformatie die geschikt is voor de digitale economie. Het tweede spoor van EMiS is er dus op gericht zich te ontwikkelen tot een kenniscentrum voor marktonderzoek, media/internet en marketing/informatietechnologie. EMiS is onderweg van ‘European Marketing Information Services’ naar ‘Electronic Marketing Intelligence Solutions’. De nieuwe strategie lijkt de onderneming geen windeieren te leggen. In het jaar 2000 realiseert EMiS de hoogste winst uit de geschiedenis. De definitieve jaarcijfers laten een winst voor belasting zien van 1,3 miljoen euro, dat is een stijging van bijna 60 procent ten opzichte van de 0,8 miljoen euro een jaar eerder.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in