Overslaan en naar de inhoud gaan

SMS-berichten als verkiezingspropaganda

AUTEUR: Runa Hellinga
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

SMS-berichten spelen een belangrijke rol rond de Hongaarse verkiezingen. Naast SMS-berichten worden computerbezitters gebombardeerd met politieke e-mailberichten. Vaak zijn de berichten humoristisch, want het is de bedoeling dat mensen de mededeling naar kennissen doorsturen en een leuke grap maakt uiteraard meer kans dan een serieuze boodschap. Veel van de berichten, vooral de e-mails, zijn een persiflage van het propagandamateriaal van de tegenstander. Zo waarschuwt een ‘2-jarig kind’ voor de vreselijke gevolgen als de Hongaarse Socialistische Partij (MSzP) die nu in de oppositie zit, straks aan de macht komt. Dan gaat de prijs van spinazie en koolrabi omlaag, zodat kinderen dat vaker te eten zullen krijgen en wordt de boeman opnieuw ingevoerd. Humor Maar humor is niet het enige ingrediënt. Vooral aanhangers van de zittende rechtse regeringspartij Fidesz, die in de eerste ronde van de verkiezingen verloor, sturen ook bloedserieus propagandamateriaal dat regelrechte leugens over de tegenstander bevat, zonder dat de afzender te achterhalen is. Verder worden de elektronische berichten gebruikt om mensen te mobiliseren. Zo vond een week voor de tweede ronde een min of meer spontane MSzP-demonstratie plaats in het centrum van Boedapest, waartoe mensen veelal per SMS waren opgeroepen. SMS’jes droegen ook bij aan het succes van de demonstratie die Fidesz twee dagen na de eerste verkiezingsronde organiseerde, waar naar schatting zestigduizend mensen aan deelnamen. Bandje Fidesz maakt overigens nog gebruik van een derde elektronisch medium: de partij heeft twee computers ingezet, die willekeurig uit het telefoonboek ‘geplukte’ mensen opbellen. Deze personen krijgen vervolgens een bandje te horen met premier Viktor Orban, die hen vertelt wat de verworvenheden van de zittende regering zijn en hen herinnert aan het bezuinigingspakket dat de socialisten acht jaar geleden invoerden. Volgens politicoloog Miklos Sükösd was Fidesz de eerste die op het idee kwam de moderne elektronica voor campagnedoeleinden te gebruiken. De introductie van humor in de boodschappen is daarentegen het werk van de oppositie, vooral de linksliberale partij SzDSz. Sükösd meent dat de elektronische boodschappen en vooral de bandopname die mensen ongevraagd over de telefoon horen, de grenzen van de betamelijkheid en zelfs het recht overschrijden, omdat de politiek op een onbehoorlijke manier in het private leven indringt. Het probleem is, dat de elektronische boodschappen zeer ongrijpbaar zijn, omdat ze als een soort kettingbrief zonder afzender worden verder gestuurd. Als gevolg daarvan krijgen mensen ook politieke SMS’jes op dagen dat er eigenlijk geen campagne meer gevoerd mag worden. Mede om bovenstaande reden menen sommigen dat de kieswet op korte termijn zou moeten worden aangepast, zodat het gebruik van elektronische media wordt gereguleerd voor de lokale verkiezingen die later dit jaar plaatsvinden.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in