Overslaan en naar de inhoud gaan

PWC: Game-industrie onttrekt zich aan crisis

Dat is een gemiddelde groei van 8 procent per jaar. De verkoop van console games, online games en wireless games groeit sterk, terwijl de verkoop van PC games verder terrein verliest. Dit blijkt uit de 'Dutch Entertainment & Media Outlook 2009-2013' van accountant- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC). Ook de bestedingen aan in-game advertenties nemen de komende vijf jaar een grote vlucht; jaarlijks met bijna 16 procent.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Voor dit jaar berekent PwC een lager groeipercentage van bijna 9,6 procent als gevolg van een grotendeels verzadigde consolemarkt. Na 2011 wakkert de markt weer aan door de dan voorspelde komst van nieuwe generaties consoles. John Middelweerd, verantwoordelijk voor de entertainment- en mediasector bij PricewaterhouseCoopers: "In tijden van crisis zoeken gezinnen entertainment meer in hun eigen huis dan dat ze buitenshuis doen. De game-industrie profiteert van deze tendens. Familiegames, zoals die bijvoorbeeld bestaan voor Nintendo Wii, dragen om deze reden bij aan de groei."

De console gamemarkt is ongeveer goed voor de helft van alle inkomsten in de Nederlandse game-industrie. De markt groeide met 29,5 procent tot 294 miljoen euro. De komende jaren zal de groei naar verwachting matigen, om 2011 weer aan te trekken. De verwachte marktomvang voor consolegames in 2013 bedraagt 421 miljoen euro. De hoeveelheid consolegames die de komende vijf jaar worden verkocht zal groeien van 17,4 miljoen stuks in 2008 naar 11,3 miljoen stuk in 2013, een gemiddelde jaarlijkse groei van 6,9 procent. De gemiddelde prijs van een console game groeit licht van 36,30 euro in 2008 naar 37,30 euro in 2013.

Ook de online game markt groeit snel, mede dankzij de hoge breedbanddichtheid in Nederland en een breder aanbod van online games. In 2008 bedroeg de marktomvang 190 miljoen euro; in 2013 is dat naar verwachting 307 miljoen euro. Steeds meer mensen zullen online multiplayer games, zoals World of Warcraft, spelen: naar verwachting 2,6 miljoen in 2013 tegenover 1,57 in miljoen in 2008. De wireless game markt is nog jong. De markt bedroeg in 2008 39 miljoen euro; in 2013 is dit naar verwachting 60 miljoen euro.

De markt voor PC games blijft lijden onder de populariteit van andere marktsegmenten. In 2008 daalde de marktomvang met 15,8 procent tot 48 miljoen euro. Voor de komende vijf jaar bedraagt de jaarlijkse daling gemiddeld 2,6 procent.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in