Prijzen lcd-schermen dalen door zwakke vraag

De verkoop van platte tv’s in de VS valt ook al tegen. Het consumentenvertrouwen is in augustus maar licht gestegen en veel Amerikanen houden de hand op de knip. De economie herstelt zich trager dan verwacht van de recessie en dat is niet bevorderlijk voor de verkoop van elektronicaproducten met een lcd-paneel.
De fabrikanten van platte beeldschermen hadden hun productiecapaciteit eerder dit jaar juist uitgebreid met het oog op het WK Voetbal in Zuid-Afrika. Dit jaar investeren ze naar schatting 16,9 miljard dollar aan kapitaalgoederen, 43 procent meer dan in 2009.
Nu zitten de fabrikanten met de gebakken peren: een productiecapaciteit die de actuele vraag overtreft. Volgens analisten is de situatie veel slechter dan de fabrikanten hadden voorzien. In juli bedroeg de onverkochte voorraad lcd-panelen volgens marktonderzoeker iSuppil gemiddeld 6 tot 9 weken.
Prijsverlaging is de meest voor de hand liggende optie om de verkoop op gang te houden. Sinds juli zijn de prijzen van lcd-panelen voor pc-monitoren met 15 procent gedaald, terwijl lcd-schermen voor televisies 10 procent goedkoper zijn geworden.
Sommige fabrikanten zijn noodgedwongen al begonnen hun productie terug te schroeven. Een marketingdirecteur van Samsung wilde The Wall Street Journal niet vertellen wat de huidige benuttingsgraad is, maar zei alleen dat zijn bedrijf wat dit betreft ‘flexibel’ is. Dat kan erop wijzen dat Samsung bereid is de productie te verlagen als de marktsituatie verder verslechtert. In Taiwanese lcd-fabrieken is de bezettingsgraad volgens analisten teruggevallen naar 80 tot 85 procent, terwijl die bij hun Zuid-Koreaanse concurrenten nog op 90 tot 95 procent ligt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee