Overslaan en naar de inhoud gaan

Perceval verbetert inzicht in employee benefits

“Een werkgever moest tot nu toe vreselijk veel moeite doen om inzicht te krijgen in de totale kosten van zijn personeel”, stelt Albert van den Broek, directeur van Perceval Online. Daarmee is in een enkele zin wellicht de belangrijkste winst vermeld van de applicatie eBenefits, waarmee Van den Broek genomineerd is voor de Smart Business Award. Door slim in te spelen op de veranderende markt is dit probleem opgelost en is er additionele business ontstaan voor intermediairpartijen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

“Het draait allemaal om employee benefits”, begint Van den Broek. “Daaronder verstaan we alle in geld uit te drukken onderdelen binnen een werkgever/werknemerrelatie.” Het probleem met deze emolumenten is tot nu toe geweest dat werkgevers hiervoor te maken hebben met een groot aantal verschillende dienstverleners. Denk bijvoorbeeld aan de leasemaatschappij voor de auto, de Arbodienst, het bedrijf dat de salarisverwerking uitvoert en diverse verzekeraars. “Deze veelheid van externe contacten en complexe processen leidt al snel tot inefficiëntie en vergissingen”, beweert Van den Broek. “Denk alleen maar aan de instellingen die moeten worden ingelicht bij een verhuizing van een werknemer. Daarnaast is bijvoorbeeld het afsluiten of veranderen van een verzekering een zeer inefficiënt proces, waarbij informatie van werkgever naar tussenpersoon naar verzekeraar loopt en weer terug. En dan maar hopen dat de werknemer ook nog eens te horen krijgt wat dit voor hem betekent.” Van den Broek en zijn collega’s bij Perceval Online weten waarover zij het hebben. Allemaal komen ze uit de financiële dienstverlening en hebben zij te maken gehad met het grote aantal processtappen en data-uitwisseling via soms onleesbaar ingevulde formulieren. “Een inefficiënte bedrijfskolom”, oordeelt Van den Broek, “die om een betere aanpak vroeg.” De omstandigheden om die verzekeringsmarkt van een goed hulpmiddel te voorzien, werken bovendien in het voordeel van Perceval Online. “De Wet Assurantie Bemiddelingsbedrijf is zodanig veranderd dat tussenpersonen de retourprovisie die zij van de verzekeraars krijgen, als zij zouden willen, mogen verrekenen met hun klant. Het gevolg daarvan is dat de markt meer concurrerend is geworden.” Voor die wetsverandering stond de verdienste voor de tussenpersoon per afgesloten verzekering zo ongeveer vast. Nu dat niet meer zo is, wordt de noodzaak voor tussenpersonen om efficiënter en dus goedkoper te werken veel groter. Bovendien daagt het tussenpersonen ook uit om het dienstenpakket uit te breiden om zo toch nog een goede winst te kunnen realiseren. “Je ziet dat diverse grotere assurantiekantoren zich al proberen te ontwikkelen tot ‘fulfillment centre’ voor het complete arbeidsrelatiemanagement”, aldus Van den Broek. Uitgangspunt Op die beweging anticipeerde Perceval met de ontwikkeling van eBenefits. Het uitgangspunt was simpel: werkgevers en werknemers zouden te allen tijde toegang moeten kunnen hebben tot alle relevante informatie over de emolumenten. Een internettoepassing ligt dan al snel voor de hand. En dat is precies wat eBenefits is: een beveiligde omgeving die voor intermediairorganisaties gehost wordt. “De intermediair kan in deze omgeving overigens zelf bepalen welke diensten zij willen aanbieden”, aldus Van den Broek, die demonstreert dat een werkgever snel inzicht heeft in het totale beloningspakket dat actueel is voor zijn werknemers. Werknemers kunnen op hun beurt ook via een aantal muisklikken snel zien wat de waarde is van het totale pakket van salaris en extraatjes. Bovendien zijn eenvoudig wijzigingen door te geven en te verwerken. Perceval Online hoopt met eBenefits marktleider te worden in software voor online beheer en communicatie van employee benefits. “Tot nu toe zijn wij de enige die een dergelijke oplossing operationeel hebben”, meent Van den Broek. “Een flink aantal intermediair-bedrijven maken inmiddels volop gebruik van eBenefits.” Bovendien heeft Perceval met de nominatie voor de Smart Business Award een leuk steuntje in de rug. Albert van den Broek: “De veelheid van externe contacten en complexe processen leidt al snel tot inefficiëntie en vergissingen.” foto: ries van wendel de joode

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in