Overslaan en naar de inhoud gaan

Overstap op ov-chipkaart lijkt soepel te verlopen

Slechts een enkeling meldde zich nog met een strippenkaart in tram of bus. "Een chipkaart kopen of lopen", was het devies van de Rotterdamse conducteurs. Want iedereen moet eraan geloven, ook studenten, abonnementhouders en 65-plussers. Na 1 maart riskeren ze een boete van 38,50 euro als ze dat niet doen, ook al hoeven ze niet per reis af te rekenen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Vergeten uit te checken baart RET-directeur Pedro Peters de meeste zorgen. Veel reizigers vergeten het namelijk, waardoor ze hun borg kwijtraken. Bij de Rotterdamse vervoerder zijn het er wekelijks meer dan tienduizend. Peters verwacht de komende tijd nog een stijging. "Ook al wordt tot vervelens toe omgeroepen dat mensen moeten uitchecken." Vooral de tram zal voor problemen zorgen, denkt Peters. "Geen poortjes en vier deuren", duidde hij het verschil met metro en bus.

"Reizen met de chipkaart vergt een enorme verandering in de routine van de reiziger. Dertig jaar lang zijn mensen gewend om aan het begin van de reis te betalen en klaar. Nu moeten ze zich aanwennen ook uit te checken." De drie vervoerders (naast RET, Connexxion en QBuzz) zijn vooralsnog coulant en geven het teveel betaalde reistegoed terug.

Belangenorganisaties lieten weten geen klachten te hebben ontvangen op deze d-day. "Maar ik kan me zo voorstellen dat mensen niet gelijk de telefoon grijpen als ze thuiskomen", aldus de Consumentenbond.

Staatssecretaris Tineke Huizinga (Vervoer) beloofde dat de tarieven een jaar na invoering van de kaart niet omhoog gaan. Dat geldt voor elke regio. De andere regio's moeten overigens eerst nog bewijzen de zaken op orde te hebben, voordat Huizinga ook daar groen licht geeft om de strippenkaart af te schaffen. Amsterdam wil medio april het voorbeeld van Rotterdam volgen.

Wethouder Hans Vervat (Vervoer) wil dat zo snel mogelijk in de Maasstad ook taxiritjes kunnen worden afgerekend met de chipkaart. Hij hoopt dat een nieuw college daarover na de verkiezingen een besluit kan nemen. "Dit is iets waarmee we geen jaren bezig moeten zijn." RET-baas Peters kijkt nog verder vooruit. "In de toekomst gaan we kijken naar andere soorten van abonnementen, piek- en daltarieven, speciale weekendkaartjes, combikaartjes en noem het maar op."

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in