Overslaan en naar de inhoud gaan

OpenCL moet Cell-processor breder inzetbaar maken

De meesten kennen de Cell-processor als het hart van de PlayStation 3-spelcomputer. Peter Hofstee, werkzaam bij IBM als hoofdarchitect van de Cell-rekenkernen, verzekert echter dat de processor al vanaf het begin ontworpen werd voor een brede inzetbaarheid. “Het belangrijkste doel was efficiëntie, in samenhang met programmeerbaarheid en toepasbaarheid. Dus keken we bij het ontwerp vooral naar de grootste bron van inefficiëntie: de toegang tot het geheugen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Als je naar de plattegrond van een moderne microprocessor kijkt, dan moet je moeite doen om de optellers en vermenigvuldigers te vinden. Twee derde van de chip, als het niet meer is, wordt in beslag genomen door de cache. Die gebruiken we om de programmeur het idee te geven dat het geheugen vlakbij is en oneindig groot. Maar dat is een hele dure illusie.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in