Op zoek naar de balans tussen ITIL, ASL en BiSL
Frameworks die in isolement van grote waarde zijn, maar elkaar in de praktijk vaak tegenwerken. Dat komt doordat ITIL, ASL en BiSL vaak los van elkaar worden geïmplementeerd binnen verschillende onderdelen van hetzelfde bedrijf, en het los van elkaar implementeren van de drie frameworks staat garant voor mismatch en miscommunicatie. De balans tussen ITIL, ASL en BiSL ontstaat door het onderkennen en overwinnen van deze historische frictie. Er zal serieus gekeken moeten worden naar mogelijkheden van integratie of synchronisatie, waarbij de drie frameworks elkaar aanvullen in plaats van tegenwerken.Integreren betekent dan niet alleen dat de activiteiten samengevoegd worden, maar dat ook het procesmanagement en dus de procesverantwoordelijkheid in één hand komt te liggen. In geval van reeds ingerichte processen ligt hier het risico van een oplaaiende competentiestrijd, zeker bij inmiddels gevestigde ITIL/ASL/BiSL-processen met een hoge score op de KPI-lijst. Eigenlijk zou men al met die integratie moeten beginnen nog voordat elk framework zich gesetteld heeft. Men kan zich namelijk afvragen of je echt een extra configuratieproces of een service-levelproces moet implementeren, of dat je de scope van het bestaande proces verbreedt. Het is mooi dat we nu kunnen beschikken over een procesmodel voor elk deelgebied, maar de kans op polarisatie neemt daardoor toe. Het voorkomen en soms zelfs opheffen hiervan is een uitdaging op zich. Aan de frameworks zelf ligt het niet; de mogelijkheden tot integratie zijn volop aanwezig.Ton van Lieshout is coach/consultant servicemanagement en verzorgt sinds 1998 bij Capgemini Academy opleidingen op het gebied van diverse frameworks (ton.van.lieshout@capgemini.com).BiSL is het businessdeel dat ITIL ontbeerde