Omzetgroei Black Friday stemt hoopvol

Marktonderzoeker ShopperTrak raamt de omzetgroei van afgelopen vrijdag op 0,5 procent. Er werd voor 10,66 miljard dollar aan cadeaus ingeslagen. Eerder voorspelden de analisten een stijging met 1,6 procent voor het hele feestseizoen. Ondanks de kleine verkoopstijging van dit jaar handhaaft ShopperTrak zijn prognose. Topman Bill Martin ziet zelfs een lichte groei “als positief signaal voor de detailhandel”.
De online-verkopen bereikten dit jaar op Black Friday een record. Volgens marktonderzoeker comScore lag de dagomzet op 595 miljoen dollar, 11 procent meer dan vorig jaar. Analisten zien koopjesjagers als drijvende kracht achter de populariteit van internetwinkels. Google meldt dat zoekopdrachten met het trefwoord ‘Black Friday’ dit jaar 50 tot 75 procent meer werden opgegeven dan vorig jaar.
comScore verwacht overigens dat vandaag (maandag), bijgenaamd Cyber Monday, een nog beter verkoopresultaat zal opleveren voor de webwinkels. In 2008 was de onlineverkoop op Cyber Monday 846 miljoen dollar, 15 procent meer dan in 2007.
Voor een langere eindejaarsperiode, november plus december, rekent comShore op een groei van 3 procent van de online-omzetten. Forrester Research is optimistischer en gaat uit van 8 procent groei, vergeleken met 5 procent groei in de laatste twee maanden van 2008.
Computerfabrikant Apple stuntte zoals gewoonlijk op Black Friday met kortingen op veel producten. Zo waren alle MacBook Pro’s en iMacs tijdelijk 101 dollar goedkoper. Afhankelijk van het model kwam dat neer op 4 tot 8 procent korting. De iPod Touch ging voor 10 procent minder weg dan normaal. Andere webwinkels, waaronder Amazon, gaven overigens nog hogere kortingen op Apple-producten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee