Mobiele portals geen soelaas voor Wap
De portals op Internet trekken veel verkeer omdat mensen de informatie nodig hebben die daarop staat. Deze sites leiden de bezoeker voornamelijk naar informatie die binnen de portal site te vinden is. "Onderweg hebben Wap-gebruikers geen tijd en zin om van portalsite naar portalsite te surfen", zegt Forrester-analist Carsten Smidt. "De meest succesvolle Wap-sites geven links naar andere site en creëren zo 'netwerken rond specifieke interesses van mobiele bellers'." Hij denkt bijvoorbeeld aan het boeken van een vliegticket voor zakenreis of het handelen op de aandelenbeurs. De netwerken bestaan uit niet meer dan een dozijn aangesloten bedrijven die ieder niet meer dan een of twee links op hun Wap-site presenteren. Bedrijven die dergelijke netwerken willen opzetten moeten beginnen met in kaart brengen welke activiteiten hun doelgroep ontplooien wanneer zij hun telefoon gebruiken. Vervolgens moeten zij gaan samenwerken met de bedrijven die ook actief zijn in hetzelfde aandachtsveld. (tdo)