Overslaan en naar de inhoud gaan

McAfee: boordcomputers vormen risico voor automobilist

De mogelijke gevolgen van een hack van boordcomputers in auto’s die McAfee op een rijtje heeft gezet, zijn ernstig. Dat loopt van het onderbreken van navigatiesystemen tot nagaan van de gangen van een automobilist, het stelen van persoonsgegevens via Bluetooth, het op afstand ontgrendelen en starten van een auto via een mobiele telefoon tot het uitschakelen van de motor.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Dat lijkt allemaal toekomstmuziek, maar van deze mogelijke incidenten is de haalbaarheid in onderzoeksomstandigheden al bewezen. Ten minste een is ook al eens beproefd: een ontevreden ex-werknemer schakelde van een honderdtal auto’s van zijn ex-baas – een autoverhuurbedrijf - de motor uit. McAfee memoreert ook de samenwerking van de Nederlandse politie met TomTom. De politie verkreeg geaggregeerde gegevens van de rijsnelheid van gebruikers van TomToms navigatieapparatuur om te kunnen bepalen waar snelheidscontroles het meeste zin hebben.

Niet geleerd van eerdere problemen
De autoindustrie heeft niet geleerd van eerdere problemen. Bij de introductie van de startonderbreker in de jaren tachtig bleek de autoindustrie over het hoofd te hebben gezien dat die zonder aanvullende maatregelen makkelijk te omzeilen waren. En bij de introductie van afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling zagen veel autofabrikanten de beveiliging over het hoofd, waardoor het signaal makkelijk te kopiëren was naar universele afstandsbedieningen. En ook nu heeft de autoindustrie de beveiligingsimplicaties onvoldoende op het netvlies, vindt McAfee.

Consumenten kunnen zich daar niet tegen wapenen, maar het helpt wel als ze zich ervan bewust zijn. McAfee adviseert om vragen te stellen als:

  • Welke systemen van de auto maken contact met internet en hoe zijn die beveiligd?
  • Staan het navigatiesysteem, de GPS-formuel en het elektrische basiscircuit van de auto met elkaar in verbinding?
  • Hoe is het Bluetooth-systeem beveiligd?
  • Hoeveel persoonlijke gegevens worden via de GPS-module geüpload, en worden die gegevens ergens bewaard?
  • Zijn er diagnostische middelen om vast te stellen of er met de embedded systemen van de auto geknoeid is?
  • Wordt informatie van slimme apparaten die ik aan de boordsystemen koppel afgehaald en lokaal opgeslagen?
  • Kunnen bij verkoop van de auto alle boordsystemen teruggezet worden naar de af-fabriekinstellingen, zodat ik zeker weet dat persoonlijke instellingen en gegevens gewist zijn?
  • Welke verantwoordelijkheid draagt de autofabrikant c.q. de netwerkprovider in het geval dat beveiligde communicatieverbindingen afgeluisterd blijken te zijn?

Het volledige rapport is te vinden op de website van McAfee.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in