Japanse wetenschappers hacken de hand

Met die techniek kunnen de vinger(kootje)s en de duim aangezet worden tot beweging. Op zich levert die beweging niet voldoende kracht op om bijvoorbeeld een snaar aan te slaan. Maar de stimulans kan wel helpen om de juiste beweging in te zetten.
Minder fouten bij het spelen
Dat dat werkt, hebben de wetenschappers gedemonstreerd met de koto, een snaarinstrument dat met vijf vingers wordt bespeeld, waarbij op drie van de vijf vingers een (verschillend) plectrum wordt gebruikt. Dat maakt het leren bespelen van het instrument behoorlijk lastig. De PossessedHand biedt leerlingen hulp door de juiste vinger te stimuleren op basis van de informatie die de partituur biedt. Met het apparaat maakten twee beginnende spelers gemiddeld vier fouten in een stuk, puur natuur waren dat er dertien.
De wetenschappers zien in de toekomst vooral mogelijkheden voor hun vinding bij de training van mensen die de controle over hun handspieren kwijt zijn na een ongeluk of beroerte. In die gevallen vervalt ook het bezwaar dat de aankomende musici ervoeren: die vonden het bepaald onprettig dat hun hand uit zichzelf bewoog.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee