ICT Barometer: Zonnige tijden voor outsourcing

Opvallend is verder dat managementactiviteiten minder worden uitbesteed. Van de ondervraagden zegt 41% minder interim managers in te huren. Ook geeft 42% aan interim contracten niet te verlengen en 15% geeft aan deze activiteiten onder te brengen bij een andere partij.
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste organisaties (89%) het werk van de uitbestedingspartij controleren. Bijna de helft heeft daarbij wel eens een geschil gehad met de uitbestedingspartij (in 2008 bij 35 procent van de ondervraagden). 2 op de 10 hebben wel eens gebruikgemaakt van de boeteclausule in het contract. Het contact met de uitbestedingspartij loopt meestal via een van de reguliere afdelingen of via diverse afdelingen. Een klein deel van de organisaties (13%) heeft een speciale afdeling opgericht om dit contact te verzorgen.
Marc Welters, partner bij Ernst & Young is verheugd over de uitkomsten. "De complexiteit van bijvoorbeeld ICT-projecten neemt alleen maar toe. ICT kruipt steeds meer in de haarvaten van een organisatie. Tien jaar geleden vielen ICT-projecten heel duidelijk onder de verantwoordelijkheid van de ICT-afdeling. Tegenwoordig raakt ICT de core business van organisaties zo direct, dat deze projecten verweven zijn met de hele organisatie. De impact en uitvoering kan daardoor a hell of a job worden met grote gevolgen als het misgaat.''
De ICT Barometer is een onderzoek van Ernst & Young, dat sinds december 2001 wordt gehouden onder gemiddeld zeshonderd Nederlandse directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven en de (semi)overheid.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee