Overslaan en naar de inhoud gaan

Het oproer kraait bij kleine Microsoft-aandeelhouders

Een van de ontevreden aandeelhouders is Michael McDonald. Hij kocht in 2000 voor 36 dollar per stuk 100.000 aandelen, meldde hij afgelopen november in zijn blog. Die zijn nu minder dan de helft waard. Terwijl het niet onredelijk is om een jaarlijkse stijging van 9 procent te verwachten van een bedrijf dat de softwaremarkt domineert en daarop de rendementen haalt die Microsoft incasseert, meent McDonald. Of anders gezegd: hij vindt dat zijn aandelen twee keer zoveel waard hadden moeten zijn.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De slechte prestaties van Microsoft op de beurs zijn voor Craig Montgomery van de Crandrea Group aanleiding om te proberen een beweging van ontevreden aandeelhouders in het leven te roepen, meldt de website Networkworld.com. Montgomery concludeert dat - crisis of geen crisis - de koers van het Microsoft-aandeel het veel slechter heeft gedaan dan dat van andere softwarebedrijven. Het Microsoft-aandeel vertoont al jaren een trendmatige daling, naar een niveau onder de 20 dollar nu. Apple daarentegen zag de koers stijgen van 10 dollar in 2002 naar 85 dollar nu, Red Hat ging van 5 dollar in 2002 naar 13 dollar nu, en Google van 100 dollar bij de introductie in 2004 naar een niveau rond de 300 dollar nu, stelt Montgomery.Ook een vergleijking met concurrenten in de markt voor bedrijfssoftware valt in zijn ogen negatief uit. Daarbij hanteert hij een iets andere periode: van 2004 tot net voor het inzakken van de beurskoersen in 2008. Oracle voerde in die periode de beurskoers op van 14 naar 24 dollar, de koers van een aandeel SAP groeide met 50 procent, maar de koers van een Microsoft-aandeel stagneerde op een niveau van 25 dollar. Waarbij Microsoft ook nog eens voor 80 miljard dollar aan aandelen inkocht, om de beurskoers te steunen.Wat Montgomery vooral steekt, is dat Microsoft in die periode miljarden heeft uitgegeven aan onderzoek en ontwikkeling zonder dat dat veel zoden aan de dijk zette. Microsoft spendeerde bijvoorbeeld in 2008 voor 8 miljard dollar aan R&D. Daartegenover stond een omzetgroei van 51 naar 60 miljard dollar. Apple spendeerde in hetzelfde jaar voor 783 miljoen dollar aan R&D; de omzet steeg van 24 miljard dollar in 2007 naar 32 miljard dollar in 2008. Ook in vergelijking met Google zijn de R&D-dollars van Microsoft ineffectief besteed, stelt Montgomery. Bij R&D-budgetten van 1 tot 2 miljard dollar heeft Google de omzet uit advertenties tussen 2005 en 2007 opgevoerd van 6 naar 16 miljard dollar. Microsofts online-advertentie-inkomsten stegen slechts met 500 miljoen dollar naar 2 miljard; het marktaandeel daalde daarbij van 8 naar 6 procent.Montgomery heeft een duidelijk idee wat er moet gebeuren bij Microsoft: het moet een telecommunicatiebedrijf kopen om een dominante positie te verwerven op de mobiele markt, het moet stoppen met het verspillen van miljarden aan het inkopen van aandelen en het uitvoeren van R&D die geen effect heeft op perspectieven voor het bedrijf. En er moeten koppen rollen bij Microsoft.Of Montgomery enige steun weet te verwerven voor zijn programma, is nog onduidelijk. En of oproer onder de kleine aandelelhouders kans van slagen heeft, valt ook moeilijk te voorspellen. Maar Montgomery zal niet de enige zijn die Microsofts prestaties op de beurs langs de meetlat van de concurrentie legt.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in