Gebruik 3D-smartphone aanslag op ogen

3D laat het oog ongebruikelijk reageren
Ogen stellen zich in normale situaties scherp op het punt waarop ze zich richten. Bij het bekijken van 3D moeten de ogen op het scherm scherpstellen want daar komt het licht vandaan, maar tegelijk moeten zij zich richten op het punt waar het onderwerp zich bevindt, en dat kan voor of achter het scherm zijn. Bij het gebruik van 3D-technologie op korte afstand, bijvoorbeeld smartphones en gameconsoles, doen de meeste problemen zich voor wanneer het onderwerp uit het toestel naar de gebruiker komt. Bij gebruik van de technologie op grotere afstand, dus in een bioscoop is het voor het oog lastiger wanneer het onderwerp zich verder achter het scherm bevindt.
Opstellen van richtlijnen bepleit
Vervolgonderzoek richt zich op een grotere groep proefpersonen dan de 24 die voor dit onderzoek zijn ingezet. Banks wil daarbij ook kinderen in verschillende leeftijdsgroepen betrekken om na te gaan of zij het ongemak anders ervaren. Hij pleit voor richtlijnen voor het gebruik van 3D-monitoren en voor de producenten van content voor deze apparatuur. Zij zouden zich moeten beperken tot nog vast te stellen grenswaarden voor de afstand die een onderwerp uit het scherm mag komen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee