Overslaan en naar de inhoud gaan

De peiling Wel of geen i-mode?

KPN heeft in bange dagen zijn hoop gevestigd op de doorbraak van i-mode.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De bezoekers van de website van de Automatisering Gids zitten echter in meerderheid niet op dit nieuwigheidje te wachten. 85 procent van de personen die deze week meededen aan de peiling zegt beslist geen i-mode-toestel te zullen aanschaffen. Slechts 6 procent zal dit zeker wel doen, en 9 procent sluit een dergelijke aanschaf niet uit. Begin dit jaar wilde nog 20 procent van de deelnemers aan de webenquête van Automatisering Gids graag over i-mode beschikken. Twijfel over de toegevoegde waarde van i-mode weerhoudt velen van de aanschaf. “I-mode zal nooit de gsm vervangen... ik vraag me ook af of er iemand op zit te wachten om met zijn telefoon (i-mode) een hotelkamer te boeken”, is bijvoorbeeld het commentaar van Sander van Dalen. “Ik weet ook bijna zeker dat scholieren geen doelgroep zijn, dat de leeftijd begint ergens tussen de dertig en de veertig, als mensen te lui worden om iets mondeling af te spreken, ipv met de i-mode. Naar mijn mening is het een grote flop, en wordt het niks.” “Op zich best leuk, dat i-mode, maar vooralsnog veel te veel speelgoed”, schrijft Thomas van Kuipers. “Uiteraard is het in de toekomst wel leuk, maar nu kan je nog genieten van ‘marketing abonnementen’ dus waarom zou je nog eens extra geld uitgeven voor i-mode? Uiteindelijk wil je liever een bluetooth-PDA met GPRS-toestel (en dan heb je die i-mode niet zo direct nodig). ” “Als KPN nu meer bedrijven kan vinden die i-mode content kunnen leveren. En dan wel aansprekende bedrijven”, is de mening van de heer Drinkwaard. Maar ook bij degenen die wel een i-mode-toestel aanschaffen, speelt de extra functionaliteit niet altijd een hoofdrol. “Ik heb toevallig vorige week een i-mode-toestel voor mijn vrouw gekocht”, zegt Bart Verwijst. “Of het leuk is moet nog blijken. Het is een impulsaankoop. Haar vorige mobiele abonnement stopte en er lag een folder in de bus waarin stond dat we met 30 euro korting een i-mode-abonnement konden krijgen. Normaal reageer ik daar niet op. Nu wel.” De speciale functies hebben Verwijst en zijn vrouw nog niet geprobeerd. “We gebruiken hem uitsluitend om te bellen.” De diensten die met een i-mode-toestel kunnen worden afgenomen, vindt hij de kosten wel waard. “Ik geloof dat we maandelijks een euro of vier betalen. Dat is nog te overzien.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in