Blunderende piloten afgeleid door laptops

De piloten hebben onderzoekers van de National Transportation Safety Board (NTSB) en de Federal Aviation Administration (FAA) verteld dat ze waren afgeleid door een verhitte discussie over een nieuw werkrooster. Tijdens de discussie haalden beiden hun laptop tevoorschijn en demonstreerde de co-piloot het nieuwe werkschema aan de gezagvoerder. Intussen vloog de Airbus op de automatische piloot zijn bestemming voorbij.
Volgens de FAA-regels mogen piloten hun laptops gebruiken zolang ze op kruishoogte vliegen. Interne regels van Delta Airlines, het moederbedrijf van Northwest, verbieden echter het gebruik van laptops door piloten op ieder moment van de vlucht. Overtreding van dat verbod leidt tot ontslag, aldus een verklaring van Delta.
Door enkele bijkomende factoren kreeg de verkeersleiding lange tijd geen contact met de bemanning. Op het moment dat de co-piloot instructie kreeg om van radiofrequentie te wisselen werd hij afgeleid door een stewardess die maaltijden binnenbracht. De gezagvoerder had op dat moment de cockpit even verlaten voor een sanitaire stop.
Eerder was er over gespeculeerd dat de piloten in slaap waren gevallen. De onderzoekers van de NTSB en FAA zijn echter geneigd de verklaring van de piloten over de laptops te geloven. De opnamen van de ‘zwarte doos’ bevatten slechts het laatste half uur van de vlucht bevatten. Bovendien is een deel van de opname gewist door fouten van het grondpersoneel. Hierdoor valt waarschijnlijk nooit met zekerheid vast te stellen wat zich tijdens vlucht NW 188 in de cockpit heeft afgespeeld.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee