Overslaan en naar de inhoud gaan

Blunderende piloten afgeleid door laptops

Vlucht 188 van Northwest Airlines van San Diego naar Minneapolis-St. Paul landde meer dan een uur te laat nadat de Airbus zijn eindbestemming was voorbijgevlogen. De cockpitbemanning was intussen onbereikbaar voor de luchtverkeersleiding. Toen de piloten hun vergissing tenslotte hadden opgemerkt nadat een stewardess via de intercom had geïnformeerd wanneer de landing zou worden ingezet, keerden ze het toestel en landden alsnog veilig in Minneapolis.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De piloten hebben onderzoekers van de National Transportation Safety Board (NTSB) en de Federal Aviation Administration (FAA) verteld dat ze waren afgeleid door een verhitte discussie over een nieuw werkrooster. Tijdens de discussie haalden beiden hun laptop tevoorschijn en demonstreerde de co-piloot het nieuwe werkschema aan de gezagvoerder. Intussen vloog de Airbus op de automatische piloot zijn bestemming voorbij.

Volgens de FAA-regels mogen piloten hun laptops gebruiken zolang ze op kruishoogte vliegen. Interne regels van Delta Airlines, het moederbedrijf van Northwest, verbieden echter het gebruik van laptops door piloten op ieder moment van de vlucht. Overtreding van dat verbod leidt tot ontslag, aldus een verklaring van Delta.

Door enkele bijkomende factoren kreeg de verkeersleiding lange tijd geen contact met de bemanning. Op het moment dat de co-piloot instructie kreeg om van radiofrequentie te wisselen werd hij afgeleid door een stewardess die maaltijden binnenbracht. De gezagvoerder had op dat moment de cockpit even verlaten voor een sanitaire stop.

Eerder was er over gespeculeerd dat de piloten in slaap waren gevallen. De onderzoekers van de NTSB en FAA zijn echter geneigd de verklaring van de piloten over de laptops te geloven. De opnamen van de ‘zwarte doos’ bevatten slechts het laatste half uur van de vlucht bevatten. Bovendien is een deel van de opname gewist door fouten van het grondpersoneel. Hierdoor valt waarschijnlijk nooit met zekerheid vast te stellen wat zich tijdens vlucht NW 188 in de cockpit heeft afgespeeld.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in