Bediening touch dashboard Ford vereist studie

Volgens WSJ-journalist Walter Mossberg, die het systeem enige weken testte, heeft het systeem zoveel opties dat het een 'uitdagende leercurve' oplevert. En daarmee kan het een probleem voor de verkeersveiligheid vormen, ondanks dat Ford sommige functies onbereikbaar maakt wanneer de auto in beweging is. Hij raadt de bezitters aan de opties vooral op de oprijlaan uit te proberen en in te stellen.
Veel zelf in te richten
Op het dashboard zijn de vele knoppen vervangen door een 8-inch scherm met kleurgecodeerde randen om de functiegroep aan te geven. Door het scherm aan te raken kan tussen verschillende schermen worden gewisseld, bijvoorbeeld voor klimaatbeheersing of navigatie. Aan weerszijden van de snelheidsmeter zitten twee schermen waarop informatie over de conditie van de motor en de carrosserie kan worden getoond of een samenvatting van het grote centrale scherm. Beide schermen zijn aan persoonlijke voorkeuren aan te passen, bijvoorbeeld door een metertje dat toch nooit wordt gebruikt niet te tonen.
De functies kunnen worden bediend door het aanraken van het grote scherm, de vijf knoppen op het stuur of met circa 10.000 spraakcommando's die Sync herkent. Het boordsysteem kan standaard overweg met de besturing van iPhone, iPod en Android-apparatuur die draadloos of via één van de twee USB-poorten kunnen worden aangesloten.
Derden kunnen apps ontwikkelen
Ford heeft aangegeven dat derden apps kunnen ontwikkelen voor het systeem. Zo kunnen er muziekdiensten op worden gezet. Ook komt een webbrowser beschikbaar voor het grote centrale scherm. Die kan alleen worden gebruikt wanneer de auto stilstaat. De browser werd overigens in de testauto nog niet meegeleverd.
Lees de volledig test in The Wall Street Journal.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee