Overslaan en naar de inhoud gaan

Het opvallendste nieuws volgens Sandor Nieuwenhuijs

Ruim twee derde van de ondervraagden (68 procent) denkt dat het hoger management van hun bedrijf betere besluiten zou nemen als ze beter gebruik zouden maken van de gegevens die in principe beschikbaar zijn, blijkt uit de peiling. Amper vier op de tien (37 procent) respondenten denkt dat het management van hun bedrijf belangrijke besluiten durft te nemen gebaseerd op de analyse van Big Data. Maar is dit niet een patroon dat we zien bij elke nieuwe ontwikkeling? De vraag is hoe dat komt.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Ik merk dat de oorzaak voor een belangrijk deel ligt in de manier waarop we op dit moment nog over Big Data spreken. Dat gebeurt vooral in termen van technologie en technische mogelijkheden. Het gaat over terabytes en petabytes, Hadoop, NoSQL en HAWQ, om maar enkele technische termen te noemen. Ik doe uiteraard niets af aan het belang daarvan, maar voor het businessmanagement tellen andere zaken.

Interessant in dit verband is het Gouden Cirkel-concept van de Engelse leiderschapsexpert Simon Sinek. Zijn denkmodel geeft een verklaring voor het succes van invloedrijke bedrijven. Volgens Sinek benaderen de meeste bedrijven hun klanten op basis van hun producten en hoe klanten die moeten gebruiken. Invloedrijke bedrijven doen dat niet. Die beginnen met de waarom-vraag.

Sineks Gouden Cirkel bestaat uit drie onderdelen: de kern is de waarom-vraag, daarna volgt de hoe-vraag en de buitenste ring is de wat-vraag. Succesvolle bedrijven starten volgens Sinek met de kern van de cirkel: waarom verkopen we wat we verkopen? Zij proberen klanten te inspireren met een concept, niet met een technisch product. Volgens Sinek kopen mensen producten niet om wat een bedrijf doet maar waarom het iets doet. Schoolvoorbeeld is Apple, dat echt succesvol werd toen het geen iPhones en iMacs meer verkocht, maar het Apple-concept, de beleving. Apple heeft het jarenlang consequent volgehouden om niet te praten over bits en bytes. Pas sinds kort komt dat weer enigszins terug en praat Apple weer wat vaker over cpu’s en het formaat en pixels van hun schermen.

Uit de eerder genoemde peiling kwam ook naar voren dat de cloud in ons land de spil is in een transformatie om nieuwe producten en verkoopstrategieën te ontwikkelen. De cloud is sterk in opmars in Nederland. 45 procent gebruikt een private cloud en 41 procent heeft een hybride cloud ontwikkeld. Bijna een derde (32 procent) van de organisaties bedient zich van publieke-clouddiensten. Wellicht is de waarom-vraag hier al wel beantwoord en haalt men hier al inspiratie uit.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in