Overslaan en naar de inhoud gaan

Met deze drie tips vind je een outsourcing-partner die bij je past

Als je een schilder zoekt om een muurtje te verven, spreekt het voor zich dat je een vakman inhuurt. Maar wat als jouw muurtje perfect geschilderd is, maar de prijs achteraf veel hoger uitvalt dan je had afgesproken? Of de schilder zonder toestemming je koelkast plundert? Als je alleen oog hebt voor technische dienstverlening, verlies je andere zaken uit het oog. Zo werkt het ook bij het kiezen van een outsourcing-partner.

De menselijke maat is een belangrijke graadmeter: misschien wel belangrijker dan de dienstverlening zelf. In deze blog lees je drie tips om een outsourcing-partner te vinden die bij jou past.

Tip 1: ga om de tafel

Het duurt vaak enkele maanden om een offertetraject rond te krijgen. Zorg dat je in deze fase regelmatig om de tafel zit met de werknemers die de diensten gaan leveren. Organiseer bijvoorbeeld een sessie waarin de toekomstige partner de diensten demonstreert aan jouw beheerders, architecten en business leads. Of houd een sessie over de projectaanpak. Jouw ervaren collega's kunnen aanvoelen hoe bedreven en kundig de nieuwe partner is, maar ook of een samenwerking erin zit.

Tip 2: bezoek je nieuwe familie

Door op bezoek te gaan bij je nieuwe partner, zie je met eigen ogen hoe de servicedesk en beheerteams de dienstverlening aanpakken. Gebruiken zij state-of-the-art voorzieningen om klanten de beste services te leveren? Beschikken ze over een fijne werkplek op een bereikbare locatie? Medewerkers die plezier hebben in hun werk stralen dat uit. Daarnaast maak je de communicatie tussen partner en klanten 'live' mee. Je ervaart van dichtbij hoe het er in de praktijk aan toegaat en wat je mag verwachten. Ontdek zonder keiharde performance-cijfers of klanten tevreden zijn.

Tip 3: oude liefde roest niet

Referenties opvragen is niets nieuws. Het is andere koek om een referentie te vragen van een klant die het contract met jouw potentiële partner heeft beëindigd. Het is een goed teken als jouw toekomstige partner toestaat dat je oud-klanten benadert. Je kunt vervolgens achterhalen waarom die klant het contract heeft beëindigd, en vragen naar pluspunten: hoe professioneel verliep de overdracht naar de nieuwe dienstverlener? De antwoorden helpen bij het maken van een keuze.

Outsourcing is succesvol als je jouw doelen bereikt

Jouw organisatie heeft operationele, tactische en strategische doelen: stippen aan de horizon. Door sommige onderdelen van jouw organisatie uit te besteden aan de juiste partner, bereik je ze sneller. Het zorgt voor bedrijfscontinuïteit en kostenbesparingen. Bovendien helpt outsourcing je te focussen op strategische zaken, omdat je herhalende werkzaamheden niet meer hoeft uit te voeren.

Toch slaagt een samenwerking alleen als het fundament goed is. Het geheim van elke succesvolle relatie is vertrouwen. Als die relatie niet zo goed blijkt als je dacht, is het misschien beter om uit elkaar te gaan. Daarom is het verstandig om een exit-plan in jouw contract op te nemen. Overweeg daarnaast om flexibiliteit in jouw contract in te bouwen voor beëindiging, maar ook voor verlenging.

Meer belangrijke overwegingen bij IT-outsourcing vind je in ons e-book

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in