Overslaan en naar de inhoud gaan

Collega aan het woord: Rudy van Tuijn

De IT-wereld, ik had nooit gedacht dat ik daarin terecht zou komen. Ik stelde me er nerds bij voor die in een donker kamertje achter een scherm zaten. Ik wilde met mensen werken. Toch ben ik in 2019 bij Valid beland. De werkelijkheid bleek daar totaal anders. Ik voelde me er sinds de eerste dag thuis.

Ik kom uit de gehandicaptenzorg. Als verpleegkundige werkte ik met mensen die gedragsproblemen vertonen. Ik had veel te maken met agressie. Soms kwam ik bont en blauw thuis. Dat wilde ik na verloop van tijd niet meer. De vraag was wat ik dan wel wilde. Ik zette wel eens voor vrienden een computer in elkaar, daarom stelde mijn vrouw voor dat ik daar in verder zou gaan. Maar dat trok me dus helemaal niet.

Voor ik het wist was ik aangenomen

Tijdens een oriëntatiegesprek over mijn toekomst op ROC Summa College, kreeg ik een rondleiding en zag ik de serverruimte. Dat vond ik machtig interessant. Toen een vriendin later enthousiast vertelde over Valid, was ik om. Ik ben gaan praten en voor ik het wist was ik aangenomen. Het werd een combinatie van werken en leren. Ik heb aan het Summa nog wel de tweejarige ICT opleiding afgemaakt.

Allemaal leuke, relaxte mensen

Bij Valid begon ik op de servicedesk. Telefoontjes aannemen, bijvoorbeeld van klanten die hun Excel- of Outlookprogramma niet op kunnen starten. Ik werkte er niet alleen in een donker kamertje maar met allemaal leuke, relaxte mensen om me heen. De sfeer is bij Valid enorm informeel. Op mijn eerste werkdag liep ik voor een kopje koffie naar de automaat maar die was stuk. De directeur zag dat en repareerde de machine voor me.

Afwisselend werk

In het werk heb van alles meegemaakt. Zoals een grote hackpoging bij een klant. Ons team moest toen diepgaand onderzoek doen. We hebben het netwerk dichtgezet en allerlei bestanden handmatig gecheckt. Ook had ik al eens te maken met een beller die slachtoffer was van social engineering. In een mail die van haar manager afkomstig leek, werd gevraagd of ze de aanschaf van iTunesgiftcards wilde voorschieten. Er was al een groot bedrag overgemaakt. We hebben toen onderzocht of er door het mailcontact misschien iemand was binnengedrongen. Gelukkig kon ik haar geruststellen.

Stappen zetten

Het belangrijkste in klantencontact is dat mensen zich gehoord voelen. Iets voor anderen kunnen betekenen geeft mij een goed gevoel. In het begin regelde ik vooral dat zaken werden opgelost, inmiddels voer ik dat werk zelf uit. Ik heb verschillende stappen gezet en maak sinds kort deel uit van het team dat klanten in de financiële wereld ondersteunt.

Elke dag leren

Bij Valid leer ik elke dag, vooral van de mensen om me heen. Ik heb zelf ook kennis overgedragen aan stagiairs. Ik vind het tof om nieuwe dingen te leren en dat kan bij Valid. Ik heb allerlei cursussen gedaan, toegespitst op werkprocessen op een servicedesk en op techniek. Zo heb ik een certificaat behaald in Microsoft Azure. Binnenkort begin ik aan een HBO-opleiding in ICT. Ik wil meer de managementkant op en dat is de eerste stap.

Scouting

Mijn vrije tijd besteedde ik tot voor kort aan de scouting. Lekker even niks met computers doen maar buiten bezig zijn met boomhutten bouwen en knikkerbanen aanleggen in het zand. Ik was akela maar er ging teveel tijd in zitten. Ik ben vader van drie dochters en dat is eigenlijk al een fulltime job. Je vind met dus niet meer in het veld maar doe nog wel bestuurlijk werk bij scouting. Weer dingen regelen ja, ik zit niet graag stil. In mijn werk wil ik ook niet stilstaan. De ICT-wereld is ook altijd in beweging. Gelukkig kan ik me bij Valid volop ontwikkelen. Ik kan dan ook iedereen aanraden bij ons te komen werken.

Ook werken bij Valid? Kies je carrière met karakter! Bekijk hier onze vacatures.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in