Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Thinkwise
Infrastructuur
‘Retailmarkt stoeit met het wendbaar houden van applicatielandschap’

‘Retailmarkt stoeit met het wendbaar houden van applicatielandschap’

Trends in de retailmarkt vragen om innovatiekracht retailers

30 juni 2022
Door: Thinkwise, partner

Trends in de retailmarkt vragen om innovatiekracht retailers

De retailsector maakt al jarenlang veranderingen door. Van een omni-channel-aanpak tot veranderende bezorgmodellen. Bovendien heeft de branche te maken met trends in de samenleving, zoals duurzaamheid. Daar moet een applicatielandschap wel tegen bestand zijn, vertellen commercieel directeur Erwin Wolters van Thinkwise-partner Advanced Programs en Martijn Weeda, oprichter van BigLeaps.

De IT-dienstverlener en het organisatieadviesbureau bundelden daarom hun krachten en combineren kennis van IT en retail. BigLeaps ondersteunt retailers in verandertrajecten. “En in verbetertrajecten zit altijd wel een IT-component”, verduidelijkt Weeda de samenwerking. 

Wolters: “Wij komen in de retailsector veel legacy tegen. Veel klanten stoeien om hun applicatielandschap wendbaar te houden. Wat we regelmatig zien, is dat een systeemlandschap een  wirwar is van applicaties en interfaces. Een onoverzichtelijk spaghettilandschap dat op allerlei manieren aan elkaar is geknoopt. Daarbij zijn systemen vaak ouder.  De functionaliteit van deze systemen is nog steeds waardevol, maar het beheer en onderhoud neemt alle tijd en geld in beslag.”

Best of breed

Volgens Weeda geldt dat zowel voor de kernsystemen als best-of-breed-systemen die meer aan de rand van een systeemlandschap zitten. “Bij een beetje retailer draaien er al minimaal vijf kernsystemen, zoals de financiële administratie, WMS, POS en een ERP-systeem. Daarnaast kiezen veel partijen voor een best-of-breed-landschap. Dat zorgt al snel voor een enorme berg aan systemen, zelfs als je niets bijzonders doet. Denk aan een promotieplanner, replenishment-software en een forecasting systeem. Die verschillende systemen moeten wel met elkaar praten. Vaak gaat de wendbaarheid er daardoor uit.”

En die wendbaarheid hebben retailers wel nodig om te kunnen blijven innoveren. Weeda: “Veel klanten zoeken naar innovatiekracht. Een omnichannel aanpak biedt bijvoorbeeld veel kansen, maar dan moet je als bedrijf wel snel kunnen inspelen op nieuwe kanalen en de veranderende klantreis. Alles wat je bedenkt, moet waarde hebben. Continu worden nieuwe concepten toegevoegd, Jumbo heeft La Place bijvoorbeeld overgenomen omdat het een andere manier is om klanten aan ze te binden. De grootste Xenos-winkel is gerealiseerd in de Mall of the Netherlands, waarbij het veel meer draait om beleving. Al dat soort veranderingen hebben impact op het systeemlandschap.“

Data en processen

Een ander actueel thema bij retailers is dat het bezorgmodel verandert. Leveringen werden altijd centraal vanuit het DC gedaan. Nu verschuift dat naar de winkel. Dat vergt veel van het operationele proces. Want als weborders vanuit de winkel worden uitgeleverd en een bezoekende klant heeft net het laatste item in het winkelmandje liggen, heb je een probleem. “Ook met betrekking tot duurzaamheid zou het enorm helpen om de productieketen transparanter in te richten door data en processen bij elkaar te laten komen,” aldus Weeda.

Wolters: “Wij zeggen: je toegevoegde waarde kun je heel goed kwijt in een low code platform. Het nadeel van standaard oplossingen is dat het niet uniek is ten opzichte van de concurrentie. Maar low-code wordt veel geassocieerd met maatwerk en dat is vaak een vies woord in retailland. Bijvoorbeeld door slechte documentatie over wat er in het verleden is gemaakt plus de technologische veroudering en hoge kosten. Maar het onderscheidende vermogen van een retailer zit in de manier waarop je met je business onderscheidend kan zijn in de markt.  Dus als je zorgt dat je technologie weer op orde is, kan de business veel sneller en specifieker aansluiten bij de klantbeleving. En door voor low code te kiezen, kan dat.”

Door zogenoemde retail accelerators in te zetten, brengen Advanced Programs en BigLeaps de vaart erin. Een retail accelerator is een gerichte best practice aanpak die het bedrijfsproces versnelt en direct met low code wordt ondersteund. “Wij hebben blauwdrukken van processen. Daarbij is 80 procent vaak hetzelfde voor elke onderneming, 20 procent wordt dan specifiek maatwerk. De toegevoegde waarde van deze aanpak is dat wij groei creëren door procesversnelling en IT met elkaar te verbinden. Met een low-code platform, zoals dat van Thinkwise, kunnen wij de innovatiekracht van retailers een enorme boost geven.”

Meer weten?
Lees de volledig referentiecase over Xenos hier
Lees meer over het moderniseren van kernapplicaties in de retailsector met Thinkwise.

Xenos is gespecialiseerd in betaalbare, (exotische) food en non-food producten. Om klanten optimaal te bedienen, is het belangrijk trends tijdig te signaleren. Legacy-IT vormde een belemmering om snel in te kunnen spelen op de veranderende vraag. Xenos wilde naar een situatie waarin het op grond van data klantbehoeften kan voorspellen zodat producten altijd beschikbaar zijn. Daarvoor moet eerst de IT-basis op orde zijn. Advanced Programs en BigLeaps hebben geholpen bij dit digitale transformatieproces. Hiervoor is het low-codeplatform van Thinkwise ingezet. Daarop zijn nieuwe functies gebouwd en bestaande verbeterd. Daardoor beschikt Xenos nu over een stevige, toekomstbestendige IT-basis, is het applicatielandschap eenvoudiger te managen en heeft het functionaliteiten om klanten vaker te verrassen.

 

 

 

 

Reactie toevoegen