Overslaan en naar de inhoud gaan

De retailreis naar een gedurfde toekomst

  • Retailsector
  • Optimalisatie
  • Legacy enterprise
De retailreis naar een gedurfde toekomst

Of je nu door drukke winkelstraten dwaalt of online e-commerceplatforms doorbladert, de uitdagingen waarmee de retailwereld de laatste jaren kampt zijn onvermijdelijk aanwezig.

Roland Berger, een gerenommeerd onderzoeksbureau, heeft de factoren die het koopgedrag van consumenten beïnvloeden onderzocht, nog vóór de scherpe inflatie zijn intrede deed. De belangrijkste aandachtspunten worden duidelijk weerspiegeld in de top vier: 'Waarde voor je geld' blijft de hoogste prioriteit, gevolgd door kwaliteit, terwijl prijs stabiel op de derde plaats staat. Duurzaamheid en gemak delen nagenoeg de vierde plaats. Ooit van groot belang, bevindt branding zich nu achteraan.

Om een prominente positie op de markt te verwerven als retailer, is inzicht in financiën, kostencomponenten en verkooppatronen van essentieel belang. Bovendien is het optimaliseren van de logistieke keten cruciaal: weten waar je product vandaan komt en het snel en efficiënt bij de klant bezorgen, zowel in fysieke winkels als online. Vooral voor deze laatste aanpak is een fundamenteel andere organisatiestructuur vereist, gebaseerd op data in plaats van intuïtie.

Balanceren tussen vernieuwing en continuïteit

Het transformeren van de core bedrijfsprocessen binnen een retailer kan echter niet in ‘full flight’ gebeuren. Het bedrijf draait immers 24/7 en kan niet zomaar tot stilstand worden gebracht om oude systemen te vervangen door een nieuwe infrastructuur. Deze infrastructuur strekt zich uit van administratie tot logistiek, van HR tot voorraadbeheer.

Grotere retailers zijn vaak voorlopers in innovatie: ze zijn gewend om in een omgeving met smalle marges beslissingen te nemen op basis van data in alle bedrijfsafdelingen. Toch brengt de verschuiving van puur fysiek naar digitaal en in store, nieuwe uitdagingen met zich mee. Hoe bied je bijvoorbeeld de kritische consument inzicht in de herkomst van het product? Hoe kun je diensten aanbieden die naadloos aansluiten bij je merk?

Samenwerken, transformeren en excelleren

Vitale kernsystemen hoeven niet per definitie totaal vervangen te worden puur omdat de onderliggende technologie verouderd is. ‘De benzinemotor kan vervangen worden door een elektrische, zonder de hele auto naar de schroothoop te brengen.’ Door samen te werken met de juiste partner die begint bij de business kan er veel bereikt worden.

Thinkwise heeft diverse spelers in de retailsector bijgestaan bij wezenlijke transformatieprocessen, waaronder Omoda. Voor Thinkwise draait het daarbij om het creëren van een never legacy enterprise: zowel qua technologie, bedrijfscultuur, talent als de ecosystemen waarmee wordt gewerkt. Het doel is niet langer afhankelijk te zijn en zelf de toekomst te bepalen met behulp van technologie die als motor fungeert voor de dagelijkse benodigde data om vooruit te komen. Transformeer naar een ‘never legacy’ status en word zelf een 'never legacy legend' op dat gebied. Dit gebeurt geleidelijk, met snelle successen op deelgebieden en een scherp oog op kosten. ‘Don’t just survive – thrive’.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in