Overslaan en naar de inhoud gaan

Vrouw in IT: Senior Servicenow Developer Barbara Middelkoop

Minder dan 18 procent van de mensen die in ons land in de ICT werken is vrouw. Dit percentage is onlangs gestegen met 3 procent. Ook blijft het aantal vrouwen dat een ICT-opleiding volgt in Nederland ook laag, zeker vergeleken met het Europees gemiddelde. Maar uiteraard zijn ze er wel. Deze keer Barbara Middelkoop van Solvinity.

Welke functie heb je?

Senior Servicenow Developer

Hoe ben je op deze positie terecht gekomen?

Vanuit mijn opleiding ben ik uurwerktechnicus maar IT, en software, vond ik altijd al interessant. Een programmaatje schrijven op mijn MSX deed ik graag en vond ik toen al heel stoer. Maar na school ben ik als notarisassistente aan de slag gegaan. Toen ik daar mocht meedraaien in het implementatieproject van een nieuw softwareprogramma werd mijn interesse opnieuw gewerkt. Sinds 2000 ben ik in IT werkzaam, voornamelijk in de rol van functioneel beheerder en procesmanager. In 2013 kwam ik in aanraking met ServiceNow. Ik vind dat een interessant programma door de manier waarop het platform alle processen kan ondersteunen. In 2018 werd ik, na 18 jaar dienst, boventallig verklaard bij een eerdere werkgever. Het duurde even voordat ik vond wat ik zocht: de kans om te groeien binnen het ServiceNow platform binnen een zelfsturend team om zo klanten een betere selfservice te bieden en bij te dragen aan procesoptimalisatie. Nadat ik een paar keer van werkgever ben gewisseld, vond ik het bij Solvinity en daar werk ik nu sinds 1 jaar met veel plezier.

Wat is het leukste aan je baan?

De flexibiliteit binnen Solvinity waarmee ik kan zorgen dat het platform zo gunstig mogelijk wordt ingezet. ServiceNow heeft ieder half jaar een nieuwe major version, dat maakt het een uitdaging om het tempo hoog te houden, bij te blijven met de nieuwe ontwikkelingen en toch zorgen dat iedereen gebruik kan maken van de nieuwe features die passen bij de organisatie van Solvinity.

Wat merk je als vrouw van de ict als mannenwereld?

Toen ik net startte op de ServiceDesk werd nog wel eens gevraagd of de beller een van mijn mannelijke collega’s kon spreken. Het heeft wel even geduurd voordat duidelijk werd dat ze net zo goed de vraag aan mij konden stellen. Met de tijd is dat verbeterd, zeker doordat er meer vrouwen in de teams kwamen en ook de maatschappij hierin veranderd is. Tegenwoordig merk ik hier eigenlijk bijna niets meer van.

Hoe denk jij dat ervoor gezorgd kan worden dat meer vrouwen voor een carrière in tech kiezen?

Door meisjes al heel vroeg met techniek in aanraking te laten komen. Laat de mogelijkheden zien, zodat het duidelijk wordt hoe leuk het is. Ook een combinatie van werken en leren kan voor zowel vrouwen als het bedrijfsleven interessant zijn. Programmeren kan altijd, is niet gebonden aan tijd of locatie en je zit zeker niet alleen in een donker hokje in de kelder!

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in