Management

Dit is een bijdrage van Solvinity
Carriere
CEO Hans van den Broek

Hotshot bij een techbedrijf: CEO Hans van den Broek

'Ik weet nog precies het moment toen ik voor het eerst het woord Internet hoorde'

5 januari 2021
Door: Solvinity, partner

'Ik weet nog precies het moment toen ik voor het eerst het woord Internet hoorde'

Steeds meer bedrijven veranderen in een tech-bedrijf. Is het leiden van een tech-bedrijf anders dan bij een ander soort organisatie? CEO Hans van den Broek van Solvinity vertelt hoe het is om een IT-organisatie en de mensen daarin te managen.

Hoe ziet in een paar woorden jouw dag als CEO bij een technologiebedrijf eruit?

Dat is nooit hetzelfde. Ik start ‘s ochtends met een kop thee en vers fruit en werk eerst de urgente taken af. Dan kun je de taken indelen in drie focusgebieden: zaken van gisteren, voor vandaag en morgen. Gisteren betekent leren van het verleden - wat is wel of niet goed gegaan? Vandaag staat gelijk aan het operationeel besturen van de organisatie; waar kan ik bijsturen, prioriteren of helpen om actuele problemen op te lossen. En morgen staat synoniem voor de stip op de horizon: Solvinity als leading IT Service Provider voor organisaties die hulp nodig hebben bij hun digitale transformatie

Hoe ben je ooit in de IT terecht gekomen?

Ik heb Technische Bedrijfskunde gestudeerd aan de Universiteit Twente. In 1986 ben ik bij IBM begonnen. Aanvankelijk vanuit verschillende commerciële rollen, later ben ik overgestapt naar het services bedrijf van IBM, onder andere vanuit Zuid Afrika. De ontwikkelingen in IT maken dat het nooit verveelt. Er valt veel van het verleden te leren. Zo is de evolutie van hardware naar diensten en van diensten naar software ook voor Solvinity actueel. Wij zijn in rap tempo aan het automatiseren, omdat we weten dat daarmee zowel kwaliteit als efficiency toenemen.

Wat maakt deze rol uitdagend / tegen welke uitdagingen loop je aan?

De komst van Covid-19 heeft uiteraard veel nieuwe uitdagingen met zich meegebracht. Klanten werken vaak thuis en zijn in toenemende mate afhankelijk van goedwerkende IT en daarmee neemt de vraag naar expertise, en dus outsourcing, toe. Vanuit huis werken gaat heel goed, maar fysieke en mentale vitaliteit en het behouden van de aansluiting zijn aandachtspunten. Een bedrijf waar veel digitaal plaatsvindt, vraagt om ander (digitaal) leiderschap. Ik geloof in faciliterend leiderschap, waarbij een leider verantwoordelijk is voor visie en richting waarmee andere mensen in staat worden gesteld succesvol te zijn. Maar die ‘spark’ overbrengen, is lastig digitaal. We hebben het afgelopen jaar meer dan 40 nieuwe collega’s aangenomen, die vrijwel allemaal online zijn ge-onboard. Je kunt geen voetbalteam zijn als je nooit samen hebt gevoetbald, dus we moeten op den duur terug naar (deels) fysieke nabijheid.

Hoe is het om dicht bij het vuur te zitten en altijd up-to-date te moeten zijn over ontwikkelingen in de IT?

De impact van IT op ons allemaal wordt alleen maar groter met de jaren. Zo heeft onlangs het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) zijn IT-infrastructuur aan ons toevertrouwd. Dit moest plaatsvinden op het hoogtepunt van de goedkeuring van de Corona-vaccins. Relevanter kan het op het moment bijna niet zijn.

Gebruiken jullie de oplossingen die aan klanten worden geleverd ook zelf binnen jullie eigen organisatie?

Zeker. Verschillende SaaS-diensten gebruiken we zelf ook, bijvoorbeeld voor CRM, facturatie of onze Lango Workspace. Niet elke oplossing is ook geschikt voor Solvinity. We kiezen dan voor wat anders. Wij outsourcen zelf ook, wanneer iets niet ons specialisme is of outsourcing een betere business case oplevert in kwaliteit en prijs.   

Welke technologische ontwikkeling heeft grote invloed gehad op je loopbaan?

De digitalisering van de maatschappij sinds de uitvinding van de PC en het Internet! Ik weet ook nog precies het moment begin jaren negentig toen ik, in een gesprek met een collega, voor het eerst het woord Internet hoorde. Nederlandse en Amerikaanse onderzoeksinstellingen waren net begonnen met het online uitwisselen van gegevens. E-mail was er al, maar aanvankelijk alleen als een berichtenbox voor intern gebruik via zogenaamde 3270 terminals. Als ik mijn kinderen uit probeer te leggen hoe je in die tijd met elkaar op afstand kon communiceren (namelijk met geschreven brieven, een postzegel en een brievenbus) wordt er overwegend glazig teruggekeken. De wereld is door de toepassing van IT op vrijwel alle punten ingrijpend veranderd.

Kun je iets vertellen over jouw IT-strategie ten aanzien van Solvinity?

De digitale transformatie gaat nog meer verandering teweeg brengen dan we al hebben gezien en is blijvend. De voordelen zijn enorm, maar veel organisaties moeten hier nog doorheen en dat is niet altijd even makkelijk. Wij kunnen organisaties bij die digitale transformatie ondersteunen door het leveren van veilige platformdiensten waarmee applicaties altijd en overal beschikbaar zijn. Wij noemen dat Secure Managed IT Services. De passie en expertise van onze mensen maakt daarbij het verschil. We geven namelijk nooit op en innoveren en verbeteren onze diensten continu. Tot slot doen we dit op een duurzame manier. Zowel financieel, en dus draagkrachtig, als vanuit het milieu en onze mensen bezien. Kort gezegd, een economisch gezond bedrijf met respect voor het milieu en aandacht voor de vitaliteit en het talent van zijn medewerkers.

Kijk voor meer informatie op Solvinity.com of Werken bij Solvinity.

Reactie toevoegen