Development

Dit is een bijdrage van SentinelOne
Security
Virus beeld

De financiële gevolgen van een datalek

Vaak zijn die gevolgen niet direct zichtbaar, maar voor het bedrijf zeker voelbaar

25 maart 2020
Door: SentinelOne, partner

Vaak zijn die gevolgen niet direct zichtbaar, maar voor het bedrijf zeker voelbaar

Datalekken- niemand zit er op te wachten. Als een datalek de media haalt, volgt er meestal een explosie aan artikelen. De focus ligt in veel gevallen op de slachtoffers en de schade die zij ondervinden. Een datalek kan enorme impact en financiële gevolgen hebben voor het bedrijf in kwestie.

 

Rechtszaken
In de eerste periode na een datalek zullen klanten rechtszaken gaan aanspannen tegen het getroffen bedrijf. Dit kost bedrijven veel geld. In deze rechtszaken worden financiële vergoedingen geëist om zo slachtoffers te compenseren voor de geleden schade van het datalek. Zelfs als de financiële gevolgen voor slachtoffers niet kwantificeerbaar zijn, zullen ze toch proberen een rechtszaak aan te spannen. Voor een adequate verdediging zal het getroffen bedrijf dan juridische kosten moeten maken. Verliest het bedrijf één van deze rechtszaken en moet het een schadevergoeding betalen, dan schieten deze kosten nog verder omhoog.
 

Schade aan bedrijfsdata
Ten tweede moet de bedrijfsdata weer hersteld worden en ook hiervoor moet budget worden vrijgemaakt. In 2018 stegen de gemiddelde kosten voor het herstel van een bedrijfsdatabase vanwege een datalek tot 3,8 miljoen dollar per incident. De verwachting is dat dit soort kosten nog verder gaat stijgen. Daarnaast moeten bedrijven ongeveer 1 miljoen dollar apart zetten om het netwerk te herstellen na een datalek.

Heeft een bedrijf een goede back-up voor zijn data en systemen, dan kan gemakkelijk en snel de data worden hersteld. Is er geen goede back-up, dan kunnen de kosten voor het opbouwen van de database erg hoog zijn.

Reputatieschade
Ten slotte misschien wel een van de grootse financiële gevolgen: reputatieschade bij bestaande en potentiële klanten. Zo’n 33 procent van de bestaande klanten zal naar verwachting besluiten om geen zaken meer te doen met het getroffen bedrijf in de periode na het datalek. Dit percentage varieert wel en is afhankelijk van de bedrijfstak en de omvang van het datalek. De realiteit is wel dat bedrijven die last hebben gehad van een datalek meer kosten moeten maken voor klantbehoud na het datalek.

Het is daarnaast moeilijker en kostbaarder om nieuwe klanten te werven. Als je de impact van de kostenstijging van zo’n bedrijf combineert met het verlies aan inkomsten van vertrekkende klanten, is snel duidelijk dat een beschadigde reputatie een bijzonder schadelijk effect kan hebben op de bedrijfsresultaten.

Tot slot
De International Data Corporation schat in dat aan het einde van dit jaar een kwart van de wereldbevolking getroffen zal zijn door een datalek. Aangezien het aantal cyber-aanvallen jaarlijks stijgt, wordt dit een steeds groter probleem voor bedrijven, onafhankelijk van hun grootte, branche of locatie.

De langetermijn schade die veroorzaakt wordt door een datalek is te beperken. De schade is erg afhankelijk van de reactie van het bedrijf. Onderzoeksbureau RAND Corporation deed een onderzoek waaruit bleek dat 62 procent van de slachtoffers van een datalek gratis diensten voor extra bescherming van het gehackte bedrijf accepteerde. Als het bedrijf de juiste stappen neemt, klanten onmiddellijk op de hoogte stelt en diensten aanbiedt om hun identiteit te helpen beschermen, dan willen consumenten de bedrijven het voordeel van de twijfel geven. Bij bedrijven die hun reactie uitstellen, zal de reputatie waarschijnlijk snel verslechteren en zal het lek op lange termijn ernstige merkschade veroorzaken.

In de eerste maanden van dit jaar lijkt het wel alsof er elke week een nieuwe hack op bedrijfsgegevens plaatsvond, waarbij miljoenen slachtoffers zijn betrokken. Hoeveel datalekken er ook zijn, het publiek is nog steeds erg alert op hoe bedrijven hierop reageren. Toch is de harde realiteit dat zelfs een snelle reactie bij een datalek niet kan voorkomen dat bedrijven hoge kosten moeten maken en toekomstige omzet mislopen. Hoe sneller de reactie, hoe beter op alle fronten.

Reactie toevoegen