Overslaan en naar de inhoud gaan

MyDish restaurantapp krijgt vliegende start met UX-design

Voor Restaurants en cafés is het een uitdaging om geschikt personeel te vinden en het serviceniveau hoog te houden. Dit was voor de pandemie ook al het geval. Digitalisering kan een oplossing bieden, bijvoorbeeld doordat klanten zelf kunnen bestellen en betalen. Maar hoe doe je dat zonder afbreuk te doen aan klantvriendelijkheid en -ervaring? Bij MyDish zijn ze ervan overtuigd dat het kan. Met UX-design van LINKIT als hun 'geheime wapen'.

Noodgedwongen digitalisering

Met de komst van de pandemie hebben restaurants en klanten zich aangepast aan nieuwe regels. MyDish is een restaurantapp waarmee je via je eigen telefoon door het scannen van een QR-code kunt bestellen en afrekenen. De app biedt een overzicht van het menu en laat zien wat anderen aan de tafel bestellen. Het wordt daardoor makkelijk om gesplitst te betalen. In dit artikel lees je over de ontwikkeling van MyDish en het belang van gebruiksvriendelijkheid in de ontwikkeling van een dergelijke app.

Van idee tot start

Simon Bosschieter kwam in februari 2020 op het idee voor MyDish toen hij uit eten ging bij een sushitent in Amsterdam. Hij zag een iPad waarop gasten zelf hun bestelling konden plaatsen. Toch miste hij de interactie en bedacht hij dat het beter kon. Via de MyDish-app kun je op een hygiënische manier eten bestellen, afrekenen en zelfs bonnetjes ontvangen. Het idee van Simon sloeg aan bij Tim Jongens en Arne Kleijn, eigenaren van restaurant IJver in Amsterdam, die al eerder onderzoek hadden gedaan naar een soortgelijke app. Het maken van de app vergt veel moeite, tijd, geld en expertise. Toen kwam de lockdown en was er opnieuw behoefte aan de app vanuit hygiëne perspectief.

De rol van UX-designer

UX-designer Charlotte Postma van LINKIT is verantwoordelijk voor de klantrol tijdens het ontwikkelingsproces van MyDish. Ze bewaakt de gebruikservaring en zorgt dat de app vanuit gebruikersperspectief logisch en samenhangend is. Ze stelt vast of zaken kloppen en of de app gebruiksvriendelijk is. Door de basis te checken vanuit gebruikersperspectief, kan Charlotte snel en eenvoudig verbeteringen aanbrengen.

Lees hier meer over de uitgebreide stappen die zijn genomen om deze app tot een succes te maken.

my dish app
my dish app

Gebruiksvriendelijkheid als belangrijkste uitgangspunt

MyDish is een mooie oplossing voor het nieuwe normaal van de horeca, waarin hygiëne en social distancing belangrijk zijn geworden. In de ontwikkeling van een dergelijke app is gebruiksvriendelijkheid het belangrijkste uitgangspunt. Dat betekent dat de ontwikkelaar rekening houdt met de klant en de gebruikerservaring, waarbij soms technische discussies een rol spelen. MyDish is daarbij een succesvol voorbeeld van een app die het mogelijk maakt om op een prettige en veilige manier van een heerlijk diner te genieten.

Wil je meer lezen over de uitgebreide stappen die zijn genomen om deze app succesvol te maken? Lees hier verder over deze case.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in