Overslaan en naar de inhoud gaan

Een gevalideerde oplossing in 4 dagen met een Design Sprint

In dit artikel bespreken we de design sprint, een vierdaagse workshop die je in recordtijd van idee naar geteste oplossing brengt. Het is een praktische uitwerking van de principes van design thinking - empathie, definieer, ideate, prototype en test - in een 'lean en mean' vorm. Bovendien sluiten deze principes naadloos aan op populaire Agile werkvormen zoals Scrum en Kanban. Lees verder om meer te leren over deze krachtige methodologie.

Hoe werkt het nou?

Allereerst is het van belang om een sterk team samen te stellen. Bij LINKIT zorgen wij voor een ervaren facilitator en designer, en indien nodig IT-experts om het prototype uit te werken. Ook ondersteunen we bij het selecteren van de juiste teamleden uit jouw organisatie.

Met jouw samengestelde dreamteam is het tijd om aan de slag te gaan. Het avontuur begint op dag één van de design sprint.Design Sprint

Design Sprint
Design Sprint

Dag 1: Het onderzoeken van het probleem

Wat is jouw probleem en waarom? Kort gezegd: veel ‘innovatieve’ oplossingen worden in elkaar gedraaid zonder dat echt is onderzocht waarom dit nou echt ‘de’ oplossing is die mensen nodig hebben. En hoe ze daar in de praktijk mee omgaan. Om een enorme sof te voorkomen is het zeer aan te raden om hier ruim de aandacht aan te geven én van tevoren een klantonderzoek uit te voeren.

Praktisch: tijdens de dag zoom je in op zowel de langetermijnvisie, als de obstakels om die te bereiken. Als die helder zijn kun je ze omzetten in sprintvragen. Bijvoorbeeld als het gaat om de klantreis van de gebruiker, of zijn of haar pijnpunten.

Dag 2: Oplossing en besluitvorming

Nu het probleem duidelijk is kan er aan de oplossing gewerkt worden. Hierin komen de principes van ideate en design terug. De kern daarvan is inspiratie buiten je eigen bubbel zoeken, associatief denken en het probleem vanuit verschillende perspectieven proberen op te lossen. Vervolgens neem je de oplossingen kritisch onder de loep met elkaar. Daarna werk je een aantal van de beste ideeën uit met een storyboard en kies je tot slot de beste om uit te werken in een prototype.

Dag 3: Het prototype bouwen

Om maar met het belangrijkste punt te beginnen: een prototype hoeft niet perfect te zijn. Wel moet hij realistisch genoeg zijn om er daadwerkelijk mee te kunnen testen bij gebruikers. Zorg dan ook voor genoeg inhoud en context en maak strakke keuzes welke functionaliteiten je wel of niet uitwerkt. Vervolgens werken de designers het prototype uit en is het aan de klant om te bepalen welke vragen hij of zij beantwoord wil zien.

Dag 4: Testen

De gebruikerstest is niet alleen een eindpunt, maar ook een nieuw beginpunt. Beoogde eindgebruikers krijgen het prototype gepresenteerd en worden onderworpen aan een gebruikerstest. Kloppen de aannames die eerder zijn gemaakt door het team qua gebruik, gedrag enz? Hieruit komt veel relevante feedback die kan worden verwerkt in nieuwe functionaliteiten en ideeën in de product back log. Tijdens het productieproces dat hierna begint blijft de cirkel van testen, leren en aanpassen voortdurend doorgaan.

Wil je meer weten over design thinking? Of wil je zelf een design sprint uitvoeren? De UX-designers van LINKIT kunnen je verder helpen en faciliteren. Neem contact met ze op voor meer informatie.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in