Management

Dit is een bijdrage van Interxion: A Digital Realty Company
Branche
Melissa Scholten & Jeremy Dekker

Interxion: A Digital Realty Company over de krapte op de IT arbeidsmarkt

'Kijk breder dan de standaard oplossingen'

6 oktober 2021
Door: Interxion: A Digital Realty Company, partner

'Kijk breder dan de standaard oplossingen'

De uitdaging om geschikte ICT’ers te vinden blijft onverminderd doorgaan. Niet alleen omdat de vraag naar ICT-medewerkers blijft stijgen, maar juist ook omdat het aanbod niet altijd meegroeit. Melissa Scholten en Jeremy Dekker vertellen hoe datacenterleverancier Interxion: a Digital Realty Company omgaat met de spanningen op de IT-arbeidsmarkt. 

1. Welke functies zijn moeilijk intern te vervullen binnen jullie organisatie? 

Wij hebben uitdagingen als het gaat om recruitment van ICT Engineers, Technical Operations Engineers, Customer Operations Technicians en Maintenance Engineers.  De moeilijkste rol om te vervullen is die van Technical Operations Engineer, ook wel Datacenter Engineer genoemd. Dit profiel is een combinatie van elektrotechniek (facility) en IT, en daardoor is het een uitdaging om geschikte nieuwe collega’s te vinden. Terwijl juist die combinatie van tech en ICT deze functie afwisselend maakt en is er geen dag hetzelfde.

2. Hoe spelen jullie daar als organisatie op in?

Vooral breder kijken dan de standaard oplossingen. Naast het werven van medewerkers uit bijvoorbeeld de wereld van installatie- en elektrotechniek of telecom, zetten we ons ook in om verbindingen te leggen met opleidingsinstituten en initiatieven vanuit de branche organisatie Dutch Datacenter Association (DDA). Een mooi voorbeeld is het Datacenter College, een omscholingsinitiatief waarin we samenwerken met het UWV en Defensie om kandidaten om te scholen tot Datacenter Engineer. Daarnaast proberen we zoveel mogelijk online zichtbaar te zijn. Naast onze speciale werken-bij website zijn we actief op social media. We doen online advertising voor onze openstaande vacatures en delen content die onze doelgroep aanspreekt, zoals de video ‘een dag in het leven van een Datacenter Engineer’.
 

3. Waar zit volgens jullie de oplossing?

Samenwerken met opleidingsinstituten om te zorgen dat de combinatie elektrotechniek en IT meer wordt toegepast binnen de onderwijsprogramma’s, inzetten op omscholingsinitiatieven en gebruik maken van het netwerk van onze huidige medewerkers.
 

4. Zijn er speciale wervingsacties die jullie doen? (bijvoorbeeld ludieke acties?)

Pre-COVID, en straks ook weer na COVID, organiseren we open avonden bij ons op locatie om in een soort speeddate setting kennis te maken met de datacenterwereld en de verschillende engineer jobs. Uiteraard met pizza! Qua interne werving hebben we een referral regeling waarbij een medewerker al een kleine bonus kan verdienen als een referral (een sollicitant die via het netwerk van een medewerker wordt voorgedragen) voor een eerste gesprek wordt uitgenodigd. Uiteraard wordt bij het tekenen van een contract dat bonusbedrag flink verhoogd.
 

5. Maken jullie gebruik van freelancers voor specifieke functies? En zo ja: is daar makkelijker aan te komen?  

Alleen als de nood hoog is en de capaciteit en continuïteit van de organisatie op het spel staat. Het heeft onze voorkeur om met vaste medewerkers te werken die zich voor langere tijd aan onze organisatie willen binden. En daarnaast zijn freelancers voor de eerder genoemde engineersrollen schaars. Ons product is complex dus je bent ook niet klaar met twee dagen inwerken als engineer en moet je als feelancer ook al wel echt ervaring hebben in de datacenter wereld.
 

6. Hoe onderscheid je jezelf ten op zichten van andere werkgevers?

Wij zijn onderdeel van een professionele wereldwijde organisatie met duizenden medewerkers, maar in Nederland blijven we een relatief kleine organisatie van 150 collega’s waar men elkaar goed kent, de lijnen kort zijn en informeel contact mogelijk blijft. Ook geven we veel aandacht aan medewerkers door middel van het organiseren van interne evenementen (waar mogelijk), kleine attenties en leuke acties vanuit ons marketing-communicatie team. De informele (warme familiaire) sfeer is wat nieuwe medewerkers vaak benoemen als opvallende eigenschap van onze organisatie.
 

7. Hebben jullie samenwerkingen met bijvoorbeeld scholen of beroepsverenigingen?

Jazeker, we hebben zoals gezegd samenwerking met meerdere opleidingsinstituten. Maar om een voorbeeld te noemen starten wij vanaf deze maand, september, met het geven van gastlessen bij het ROC van Amsterdam en vanaf volgend jaar bieden we meerdere stageplaatsen aan in onze datacenters. Daarnaast zijn we partner van de tech & IT studiegids Tekkieworden.nl.

 

Reactie toevoegen