Management

Dit is een bijdrage van Interxion: A Digital Realty Company
Datamanagement
Interxion_Foto

Hoe duurzamere datacenters bedrijven helpen floreren

Sustainability is niet meer een ‘nice to have’

5 augustus 2021
Door: Interxion: A Digital Realty Company, partner

Sustainability is niet meer een ‘nice to have’

Door de enorme groei van data, gedreven door technologieën zoals AI, VR, IoT, Blockchain en 5G, blijft de vraag naar datacenterdiensten stijgen. Sterker nog, er wordt verwacht dat de omzet van de colocatiemarkt wereldwijd zal stijgen tot meer dan 50 miljard dollar in 2023, nu steeds meer bedrijven dataverzameling en -analyse in hun strategie opnemen.

Hoewel dit veelbelovend is vanuit het oogpunt van marktgroei, verbruiken deze bedrijven ook meer stroom en energie bij datacenters. Tegenwoordig staat duurzaamheid dan ook op de agenda’s van alle bedrijven. Het is belangrijk dat er op alle gebieden gewerkt wordt aan de overgang naar een CO2-arme economie. Dit verkleint niet alleen de gevolgen van klimaatverandering, het kan ook leiden tot enorme besparingen die kunnen resulteren in een verhoogde investeringscapaciteit en economische groei.

Sustainability is niet meer een ‘nice to have’
De afgelopen jaren hebben we gezien dat het maatschappelijk draagvlak tegen klimaatverandering is toegenomen, wat onder andere is aangewakkerd door de verwoesting van milieu op grote schaal. Denk bijvoorbeeld aan de recente overstromingen in delen van Europa. Bezorgdheid en activisme spelen dan ook een steeds grotere rol in de relaties met bedrijven, vooral onder jongere generaties. Ongeveer 40 procent van de millennials en 25 procent van generatie X werkt liever bij een milieuvriendelijk bedrijf dan dat zij meer geld verdienen bij een bedrijf dat geen duurzaamheidsinitiatieven kent. Deze twee generaties vormen tegenwoordig de meerderheid van de huidige beroepsbevolking. Bedrijven komen logischerwijs steeds meer onder druk te staan om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Het energieverbruik verminderen en meer energie-efficiënte initiatieven implementeren zijn daarin de eerste stappen die moeten worden gezet.

Milieu-impact begint bij de toeleveringsketen
Het grootste deel van de milieu-impact van bedrijven begint binnen hun toeleveringsketens, die meer dan vijf keer zoveel emissies veroorzaken dan de directe activiteiten van het bedrijf. In 2019 hebben toeleveranciers uitstoot verminderd die gelijk staat aan 119 miljoen auto's gedurende een heel jaar (of 563 MTCO2e aan uitstoot). Dit vertaalt zich in een latere kostenbesparing van meer dan 20 miljard dollar. Hoewel dit aanzienlijk lijkt, meldde slechts 29 procent van de toeleveranciers aan CDP een daling van hun uitstoot, dus er is nog veel werk aan de winkel.

Een van de snelste en doeltreffendste manieren om de uitstoot te verminderen, is door over te stappen op hernieuwbare energie. Volgens het CDP kunnen leveranciers de wereldwijde uitstoot met 1 gigaton terugdringen als ze het aandeel hernieuwbare elektriciteit in hun energiemix verhogen van 11 procent naar 20 procent.

Groene datacenters bevorderen duurzame bedrijfsvoering
De hoeveelheid data die tegenwoordig wordt geproduceerd, vergt meer energieverbruik dan ooit tevoren. IDC voorspelt dat de wereldwijde hoeveelheid data tegen 2025 zal groeien tot 175 zettabytes, wat gelijk staat aan het 489 miljoen keer bekijken van de volledige Netflix-catalogus. Op wereldschaal wordt ongeveer 416 terawatt elektriciteit gebruikt door de datacenterindustrie, wat goed is voor ongeveer 3 procent van de totale elektriciteit in de wereld.

Het verduurzamen van de datacenterindustrie op lange termijn is daarom ontzettend belangrijk. Ten eerste moeten datacenterleveranciers duidelijke doelstellingen en een bijhorende strategie op het gebied van duurzaamheid vaststellen. Praktische stappen die daarnaast al gezet kunnen worden zijn het inzetten van duurzame technologieën, zoals ondergrondse aquifiers voor wateropslag (ATES), het gebruiken van koolstofvrije energie en dry coolers die gebruikmaken van buitenlucht.

Naast de extra stappen die datacenterleveranciers zetten op dit gebied, is het ook essentieel dat bedrijven duurzaamheidsinitiatieven van datacenters stimuleren en zwaarder laten meewegen in hun keuze voor een leverancier. Op deze manier versnellen we verduurzaming en ontstaan er steeds meer duurzamere datacenters waarbij met name hernieuwbare energie wordt gebruikt om de faciliteiten van stroom te voorzien. Bij het vaststellen van een sterke duurzaamheidsstrategie en het selecteren van een datacenterleverancier, kunnen bedrijven de volgende vragen stellen:

  • Welke groene bouw- en energie-efficiëntiecertificeringen heeft een datacenter?
  • Hoe zorgt de datacenterleverancier ervoor dat de faciliteit zo efficiënt mogelijk met water en energie omgaat?
  • Wat zijn de langetermijndoelstellingen voor duurzaamheid en wat zijn de meetgegevens?
  • Wat is de huidige CO2-voetafdruk en welke maatregelen kunnen er genomen worden om de CO2-voetafdruk te verlagen?
  • Wat zijn de mogelijkheden rondom het gebruik van 100% hernieuwbare energie?

Definieer duurzaamheidsdoelstellingen en een sterke strategie en evalueer welke aspecten binnen de toeleveringsketen duurzaamheid, energie-efficiëntie, en kosteneffectiviteit kunnen bevorderen. Stappen zetten in de richting van groene datacenters en duurzame energieoplossingen om het bedrijf van energie te voorzien, is een goede plek om te beginnen.

Door Patrick Brand, marketingmanager bij Interxion

1
Reacties
Bop 28 september 2021 17:27

Zustenubbillitie? Impekt? Naais toe hef?

Hoe duurzaam is dit gebrabbel?

Reactie toevoegen