Management

Dit is een bijdrage van Goodzo
CAM IT

'Zorgmedewerkers moeten bezig zijn met mensen'

Wat doe je als je zorgmedewerkers te veel tijd kwijt zijn aan ingewikkelde IT-systemen?

24 mei 2023
Door: Goodzo, partner

Wat doe je als je zorgmedewerkers te veel tijd kwijt zijn aan ingewikkelde IT-systemen?

CAM IT verzorgt meer dan 50 duizend werkplekken in dertien verschillende ziekenhuizen. Een behoorlijke klus, die veel kennis van de techniek, de zorg en de eindgebruikers vraagt. We vroegen Willem-Jan Dekkers (Manager Operations) en Goodzo'er Sebastiaan van Oers (Procesmanager) hoe dit in zijn werk gaat en wat de toegevoegde waarde van Goodzo is in een wereld waar er altijd druk op de ketel staat.

'Simpel gezegd zorgen wij ervoor dat iedereen in het ziekenhuis zijn of haar werk kan doen’, vertelt Willem-Jan. ‘Een arts kan bijvoorbeeld op zijn virtuele werkplek in de operatiekamer precies hetzelfde doen als in zijn of haar kantoor.’ CAM IT levert daar drie diensten voor: het opzetten van een datacenter, het verzorgen van virtuele werkplekken en het ontsluiten van applicaties. In ziekenhuizen zijn dat gemiddeld tussen de drie- en zeshonderd virtuele werkplekken. Willem-Jan: ‘Het is onze taak om ervoor te zorgen dat alles altijd bereikbaar is.'

Dat geeft best wat druk, merkt ook Sebastiaan. ‘Als er een incident ontstaat die kritiek is voor de dienstverlening van het ziekenhuis, staat iedereen aan. Een softwareprobleem kan ervoor zorgen dat ambulances moeten worden omgeleid of dat de Eerste Hulp moet sluiten. Iedereen in een ziekenhuis werkt via onze systemen. Als die niet werken, kan niemand werken. Daarom hebben we 24/7 dienstverlening, we kunnen altijd direct aan de slag, ongeacht of het probleem in een van de systemen van CAM IT zit of niet.'

'Dan is het prettig om met mensen te werken die niet alleen verstand van zaken hebben, maar ook verder willen kijken dan alleen het meest acute probleem’, stelt Willem-Jan. ‘Het is iets wat de consultants van Goodzo allemaal hebben. Het zijn slimme mensen die met een open blik naar hun werk kijken. Ze begrijpen wat de eindgebruiker nodig heeft. Dat is heel bijzonder.'

Het is iets dat Sebastiaan herkent in zichzelf en zijn collega’s. ‘We worden er ook in het bijzonder in getraind, bijvoorbeeld met workshops in het IT Growth Program. Wat betekent het voor de klant als het systeem er uit ligt? En als jij de klant zou zijn, wat zou je dan willen weten en hoe wil je dat er met je gecommuniceerd wordt? Dat menselijke, begripvolle deel is een onderbelicht aspect in de IT.’

Willem-Jan: 'De mens moet altijd centraal staan. Dat is ons uitgangspunt en daarom zijn Goodzo en CAM IT zo'n goede match. Onze organisatie werkt tenslotte in de zorg. Dat is dé plek waar mensen het verschil maken. En Goodzo weet precies de juiste consultants binnen te brengen die we daarvoor nodig hebben. Dat is echt een grote kracht en daar waardeer ik Goodzo enorm om.’

Reactie toevoegen