Overslaan en naar de inhoud gaan

Mendix Front-End Developer Sophie van Goodzo aan het woord!

In deze rubriek geven deskundigen en/of experts inzichten over actuele ontwikkelingen op hun expertisegebied. Deze keer Mendix Front-End Developer Sophie van Goodzo over het belang van UX/UI in applicatieontwikkeling.

Welk onderwerp wil je graag uitlichten?

Het belang van User Experience (UX) en User Interface (UI) in applicatieontwikkeling.

Wat de actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied?

Er komt steeds meer aandacht voor User Experience en User Interface bij applicatieontwikkeling. Dat is goed en belangrijk, maar tegelijkertijd is het nog vaak een ondergeschoven kindje. Projectmanagers zien wel de noodzaak van een goede gebruikerservaring, maar zijn niet altijd bereid om de nodige tijd en aandacht eraan te besteden. ‘Als het maar werkt’, luidt dan het argument. Er is geen budget om het er mooi uit te laten zien, terwijl dit echt verder gaat dan wat kleurtjes en lijntjes aanpassen. Een applicatie kan aan de achterkant perfect werken en precies doen wat het moet doen, maar als hij niet gebruiksvriendelijk is, leidt dat tot een hoop weerstand bij de eindgebruikers.

Zie jij deze ontwikkelingen ook terug in bijvoorbeeld de media of op de werkvloer?

Veel applicaties die ontwikkeld worden, moeten een bepaald bedrijfsproces ondersteunen of handelingen daarin automatiseren. Het kan dan gaan om een Excel-lijst waarin bepaalde gegevens worden bijgehouden, die vervolgens ook in een ander systeem moeten komen. Door een applicatie daartussen te bouwen, kan een hoop extra handmatig werk worden weggenomen. Wat ik vaak zie gebeuren, is dat de opdrachtgever dan bijvoorbeeld wil dat al die velden uit de Excel ook allemaal op één pagina worden getoond. Want dat is wat ze gewend zijn. Op dat moment kun je je afvragen wat dan de meerwaarde is van het maken van een applicatie, als het eigenlijk niets meer is dan een veredelde Excel-lijst. Het kost echter tijd om goed na te denken over hoe zo’n applicatie eruit moet komen te zien, welke informatie op welke schermen moet komen, en hoe een gebruiker door de applicatie navigeert. Met name bij applicaties voor interne bedrijfsprocessen, wordt die tijd vaak niet genomen. In de meeste gevallen is het niet eens vanuit onwil, maar vooral onwetendheid. Als ik iemand kan laten begrijpen waarom de huidige opzet niet gebruiksvriendelijk is, ondanks dat men het misschien gewend is om op die manier te doen, en diegene zich bewust wordt van de alternatieven, zie ik dat als een overwinning. Ik probeer ze daarmee aan het denken te zetten, zodat ze hier een volgende keer eerder in het proces over nadenken en de juiste personen erbij betrekken.

Hoe ben jij ‘expert’ over dit onderwerp geworden?

Een paar jaar geleden begon ik als Mendix-ontwikkelaar bij Goodzo, en al snel kwam ik erachter dat ik me liever bezighield met hoe het geheel eruit zag, dan wat er precies onder de digitale motorkap gebeurde. Daarom ben ik me gaan specialiseren in front-end development, en vanuit die rol werk ik veel samen met UX-designers. Daarvan heb ik veel geleerd over wat wel of niet gebruikelijk is om te doen, en waarom. Deze kennis en ervaring kan ik vervolgens weer delen met collega’s, wat ik bijvoorbeeld doe door workshops te geven binnen het Deep Dive-traject van Goodzo. Daar leer ik zelf uiteindelijk ook weer van.

Hoe zie jij de toekomst m.b.t. UX en UI?

Het gebeurt nog vaak dat een applicatie al gebouwd wordt, voordat er is nagedacht over hoe de schermen voor de gebruiker (user interface) eruit gaat zien. Er wordt vervolgens nagedacht vanuit het systeem, en hoe het eruit komt te zien wordt bepaald door de beperkingen van het systeem. Doordat er steeds meer flexibiliteit mogelijk is in het ontwikkelen van applicaties, is er meer ruimte om de gebruiker als startpunt te nemen. Als in de toekomst meer gestuurd wordt op het goed in kaart brengen van de gebruikersbehoefte vóórdat een applicatie ontwikkeld wordt, zal dat de gebruikerservaring van veel applicaties ten goede komen. Ik heb natuurlijk niet overal het ultieme antwoord op, maar door in gesprek te gaan met bijvoorbeeld projectmanagers en collega-developers, wil ik er wel voor zorgen dat we met zijn allen steeds beter werk leveren.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in