Overslaan en naar de inhoud gaan

Cloud Consultant Damian van Goodzo aan het woord!

In deze rubriek geven deskundigen en/of experts inzichten over actuele ontwikkelingen op hun expertisegebied. Dit keer Damian van Goodzo over cloudgedreven werken.

Welk onderwerp wil je graag uitlichten?

Ik wil het graag hebben over cloudgedreven werken

Wat de actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied?

De afgelopen jaren hebben we door onder andere de coronapandemie kunnen zien dat het belangrijker is dan ooit is dat mensen tijd- en locatieonafhankelijk kunnen werken. De gevolgen van die pandemie zijn nog steeds merkbaar: hybride contracten waarmee mensen 50% op kantoor en 50% thuiswerken, zijn inmiddels meer norm dan uitzondering.Door tools zoals de Microsoft 365 Suite kunnen we mensen en bedrijven helpen om van waar dan ook ter wereld op een veilige en gemakkelijke manier te werken. Daarnaast zien we steeds meer bedrijven afstappen van lokale infrastructuur met hypervisors. Ze kiezen ervoor om de servers die ze nog willen laten draaien via een IaaS & PaaS-oplossing zoals Azure te laten werken. Dit zorgt ervoor dat er voor ons als IT-consultants op een andere manier nagedacht moet worden, zodat alle gebruikers hun werk zo goed mogelijk kunnen blijven doen.

Zie jij deze ontwikkelingen ook terug in bijvoorbeeld de media of op de werkvloer?

Je ziet deze ontwikkelingen binnen elk bedrijf. Kleine bedrijven bewegen over het algemeen sneller mee, maar ook onze grotere mkb-klanten gaan steeds meer vanuit de cloud aan het werk.

Hoe laat jij je informeren over de ontwikkelingen?

Microsoft is open in wat ze allemaal doen en ontwikkelen, dat is een mooie basis. Maar ik volg ook andere kanalen, waardoor ik altijd op de hoogte ben van de laatste ontwikkelingen. En laatst nog ben ik met een aantal collega’s naar Experts Live geweest. We volgden er lezingen van Microsoft MVP’s over de nieuwe ontwikkelingen binnen het Microsoft-landschap. Het helpt ook heel erg om die nieuwe features direct zelf te testen, zo raak je er heel snel bekend mee.

Hoe ben jij ‘expert’ over dit onderwerp geworden?

Vooral door er veel mee te aan de slag te gaan, werkervaring dus! Ik ben begonnen op de servicedesk. Tijdens de coronatijd moesten we bepaalde projecten versnellen, zodat de eindgebruikers Anywhere, anytime konden werken. Door mee te helpen in deze projecten heb ik steeds meer kennis opgedaan en skills ontwikkeld in het helpen van bedrijven met het werken in de cloud. Deze kennis gebruik ik nu ook om intern onze mensen op te leiden, vanuit ons Deep Dive-programma. Hier geef ik onder andere les in Infrastructuur Blokken en Azure (AZ-104).

Wanneer is iemand in jouw optiek een expert en/of deskundige?

Als je je kennis over kunt brengen naar anderen. Het kunnen toepassen van je kennis is belangrijk, maar het kunnen overdragen hiervan is in mijn ogen nog belangrijker. Bij Goodzo ontstaat een project eigenlijk altijd vanuit een klantvraag of behoefte. Om ervoor te zorgen dat een project voldoet aan de wens van de klant zullen we altijd eerst uitvragen wat die exacte behoefte precies is. Op basis van deze behoefte doen wij een voorstel, die we altijd invullen op basis van de nieuwste technieken en de gebruikersvriendelijkheid daarvan.

Door het toepassen van wat we bij Goodzo User Adoption noemen, zorgen we ervoor dat klanten zelf kunnen gaan werken met de nieuwe omgeving en software. Dat doen we door bijvoorbeeld trainingen te geven, of videohandleidingen te maken. Zo zorgen we ervoor dat klanten mee gaan met de tijd en alle skills en informatie ook op de langere termijn van waarde blijven.

Hoe zie jij de toekomst m.b.t. cloudgedreven werken?

Het werken in de Cloud zal nooit meer verdwijnen uit het IT-landschap. Cloudleveranciers zoals Microsoft zullen steeds belangrijker worden, en de manier waarop we met zijn allen werken zal sterk afhangen van de tools waarmee bedrijven als Microsoft mee komen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in