Development

Dit is een bijdrage van Dell Technologies
Infrastructuur
Dell Innovatie

Hoe breng ik mijn IT naar enterprise-niveau?

Bij middelgrote bedrijven is IT meestal gericht op Keeping the Lights on. Maar hoe kun je ook daadwerkelijk waarde toevoegen? 

12 maart 2020
Door: Dell Technologies, partner

Bij middelgrote bedrijven is IT meestal gericht op Keeping the Lights on. Maar hoe kun je ook daadwerkelijk waarde toevoegen? 

Middelgrote bedrijven hebben vaak een IT-omgeving die ze in een eerder stadium hebben geïmplementeerd met de hulp van in-house experts. De budgetten zijn erop gericht om deze omgeving in stand te houden. Er wordt meer uitgegeven aan onderhoud van de bestaande infrastructuur dan aan innovatie. Keeping the lights on is het adagium. Om concurrerend te blijven, moet daar verandering in komen vindt Danny Jansen, Manager Midden- en Grootbedrijf bij Dell Technologies.

De wereld is veranderd: de nieuwe generatie die zich nu op de werkvloer begeeft, heeft andere wensen. Die wensen liggen nu opeens bij de IT-manager. Maar hoe breng je je IT nou naar enterpriseniveau en wat is dat eigenlijk een IT-omgeving op enterprise-niveau?

Jansen: “Een IT-omgeving van enterprise-niveau is ingeregeld volgens best practices. Maar ook enterprise-omgevingen verschillen onderling enorm, want elk bedrijf heeft persoonlijke wensen. Wil je een high-end omgeving die automatisch overschakelt naar een back-up omgeving wanneer de infrastructuur down gaat? Of maakt enige downtijd niet heel veel uit voor de kritische bedrijfsprocessen? Het gaat allemaal om kosten, baten en flexibiliteit, want ook het niet hebben van innovatieve IT bepaalt wat je bent. De mate van de ontwikkeling van de IT-omgeving bepaalt de mate van innovatie.”

Een inhaalslag is nodig

Alles is dus te automatiseren, maar daar hangt natuurlijk wel een kostenplaatje aan. Uit onderzoek van Dell en IDG blijkt dat 46 procent van de middelgrote bedrijven dat kostenplaatje ziet als grootste uitdaging. “Maar juist nu is het belangrijk om te investeren om de concurrentie voor te kunnen blijven. Als je nu niet innoveert, heb je direct een achterstand. Het gekke is dat wij dit onderzoek drie jaar geleden ook hebben gedaan en in feite is er nog niets veranderd. Er gaat nog steeds te veel tijd en geld naar de huidige IT-infrastructuur. Een inhaalslag is dus nodig. Maar hoe doe je dat? Per bedrijf en segment is dat natuurlijk anders. Sommige bedrijfstakken lopen niet echt voor op het gebied van innovatie. Maar zelfs voor bedrijven die geboren zijn uit IT zijn er genoeg uitdagingen”, zegt Jansen.  

Geen bedrijf is dus hetzelfde. Dat geldt ook voor middelgrote bedrijven. “Tussen enterprises en middelgrote bedrijven zit eigenlijk weinig verschil. Alhoewel zeker medium businesses IT vaak nog alleen gebruiken voor de standaard taken, zijn er ook middelgrote bedrijven waarvan IT de core van hun bedrijf is en waar zij zonder geen bestaansrecht hebben. Wat we wel zien is dat bij er bij dergelijke bedrijven vaak een gat is tussen de IT-afdeling en het bedrijf of de eigenaar. Aangezien grotere bedrijven vaak al een CTO hebben, wordt de verantwoordelijkheid beter verdeeld dan bij middelgrote bedrijven”, legt Jansen uit.

Cultuuromslag

Daardoor ligt een van de grootste uitdagingen in het veranderen van de cultuur binnen middelgrote bedrijven. Jansen: “IT transformatie en de daarmee veranderende vraag die aan IT-afdelingen wordt gesteld, betekent niet dat de organisatie ook verandert. De oplossing ligt in een cultuuromslag. De IT-manager heeft te veel verantwoordelijkheden gekregen en is vaak 100 procent verantwoordelijk voor de IT, terwijl de CEO minder weet van IT. Dat speelt veel vaker in middelgrote bedrijven dan bij enterprises.”

“Het opvallende is dat er altijd wel budget is voor security. De AVG en databescherming hebben prioriteit omdat datalekken veel imagoschade kunnen opleveren. Echter, voor IT ter ondersteuning van de core business van een organisatie is er vaak geen budget. En juist met security issues worstelen IT-managers vaak. De klanten, dus de werknemer, willen lekker werken, maar vanuit beveiligingsoogpunt moeten IT-managers de boel bijna dicht zetten. Dit is niet goed of slecht, maar wel complex. De IT-manager zit hierdoor in een lastig parket”, vindt Jansen.

Financiering

Als je werkt vanuit een oude infrastructuur dan is innoveren echter heel moeilijk, ziet Jansen bij klanten. “Binnen een gemoderniseerde IT-omgeving waarin veel is geautomatiseerd, kun je tijd vrijmaken om te innoveren. En elke bedrijfstak heeft disruptie zelf in de hand: Er zijn weinig sectoren te bedenken waar geen innovaties te verzinnen zijn. Moderniseer, automatiseer processen en er komt tijd vrij om aan de core-processen te besteden.”

Een belangrijke oplossing is volgens Jansen om niet alle innovatie vanuit het IT-budget te financieren. “Wanneer IT-innovatie doorbelast wordt binnen de business units, is er makkelijker budget vrij te krijgen voor nieuwe ontwikkelingen. Doordat wij een banklicentie hebben, kunnen wij financieringen in allerlei vormen aanbieden. Dell Technologies geeft klanten daarmee een voorsprong ten opzichte van concurrenten. Bovendien kunnen bedrijven investeringen zo anders op de balans zetten. En dat is heel belangrijk om relevant te blijven. Want als er 70 tot 80 procent van het IT-budget naar onderhoud gaat dan is er weinig over voor innovatie. In mijn ogen zou de verdeling 50-50 moeten zijn”, legt hij uit.

Wat middelgrote bedrijven te doen staat? De overstap maken van onderhoud naar innovatie en daarvoor de extra taken van de IT-manager onder de loep nemen. “Dat is een goed begin”, sluit Jansen af.

 

Reactie toevoegen