Overslaan en naar de inhoud gaan

De overeenkomsten tussen datacenters en het sanitair thuis

Een solide, goed geplande IT-infrastructuur lijkt een beetje op goed sanitair. Als het leidingwerk slecht is, heeft het weinig zin om een ultramoderne badkamer te installeren met marmeren tegels, een jacuzzi en een krachtige douche. Kortom: als de IT-infrastructuur in de loop der tijd stukje bij beetje is geïnstalleerd en niet geschikt is voor het beoogde doel, dan zal dat waarschijnlijk geen projecten opleveren op het gebied van multi-cloud, cyberbestendigheid of werkplektransformatie.

Doelgerichte IT-investeringen stimuleren innovatie
De stapsgewijze aanpak van IT-investeringen kan te wijten zijn aan de manier waarop bedrijven technologie kopen. Als RFP’s meer gericht zijn op het verlagen van de kosten dan op het behalen van een zakelijk of innovatief doel, dan leidt dit vaak tot geïsoleerde systemen die geen bruikbare inzichten bieden, maar alleen gegevens vasthouden. Dit wordt pas echt belangrijk als technologie-aankopen zich opstapelen, zeker in het geval van trends in datacenters:

  • Gegevensgroei: Snelle gegevensgroei vormt een uitdaging voor de capaciteit, provisioning, beheer en bescherming van gegevens voor veel gebruikers. Volgens Gartner zal tegen 2025 75% van de door bedrijven gegenereerde gegevens buiten een traditioneel datacenter of de cloud worden gemaakt en bewaard. Dit zorgt voor grote uitdagingen voor IT- en datacentermanagers, waaronder kostenbeheersing, veroudering van technologie en kunnen bijblijven wanneer technologieën en gebruikersbehoeften veranderen.
  • Converging infrastructuur wordt belemmerd door datacenterinfrastructuur: Naarmate virtualisatie toeneemt, gaat capaciteitsplanning niet langer alleen over het specificeren van server-, opslag- en netwerkbronnen voor elke applicatieworkload, maar eerder over het implementeren van combinaties van middelen voor honderden en duizenden workloads tegelijk. Hogere ‘compute densities’ overschrijden de stroom- en koelingscapaciteit van verouderde datacenters, waardoor nieuwe oplossingen voor het beheer van de faciliteiten nodig zijn.
  • Shadow IT: Tenzij gebruikers het IT-team zien als een ‘enabler’ en consultant, kunnen gebruikers proberen om controles en beleid te omzeilen. Tegenwoordig kunnen er met een paar klikken en een creditcard cloud-instances worden opgestart, wat leidt tot cyberrisico's en stijgende kosten. De IT-organisatie blijft echter verantwoordelijk voor de veiligheid en integriteit van de informatie, zelfs als deze verdwijnt in de schaduw.

Het RFP-proces is echter niet de enige uitdaging: de IT-industrie moet als geheel lering trekken. Vaak beginnen we het gesprek met klanten over marmeren badkamers, terwijl er al een probleem is om de fundering te leveren. In bedrijven met een slechte IT-infrastructuur investeert het team al hun tijd en energie in het draaiende houden van de systemen. Ze hebben geen ruimte om na te denken over transformatie en als ze dat wel doen, is het een echte uitdaging om te weten waar ze moeten beginnen. Om succes te behalen, moeten IT-organisaties nieuwe waardering krijgen voor de waarden van de eindgebruiker en moeten ze de doorlopende IT-onderhoudskosten verminderen om te kunnen investeren in nieuwe mogelijkheden.

De eerste stap om de vaak tegenstrijdige IT-prioriteiten te ondersteunen, is het moderniseren van de infrastructuurcomponenten waarop IT is gebouwd. Of beter gezegd: een toekomstgericht datacenter realiseren. Vroeger bouwden IT-afdelingen hun infrastructuur en kochten ze hun applicaties, maar nu kijken ze steeds meer naar een omgekeerd model. Ze willen eenvoudige, gemakkelijk te implementeren infrastructuurplatforms waarop ze snel applicaties kunnen bouwen en uitvoeren die hun bedrijf onderscheiden, terwijl ze tegelijkertijd een platform bieden voor het implementeren van de volgende generatie applicaties.

Kies de juiste partner
Het tempo van verandering bijbenen, een oog op de toekomst houden en voldoen aan de dagelijkse behoeften van medewerkers en klanten is een constante uitdaging. Het is ook een belangrijke reden om samen te werken met providers op basis van langetermijndoelstellingen. Zo heeft Forrester vastgesteld dat 81% van de bedrijven externe technische expertise nodig hebben om succesvol te zijn. Eigenlijk zoeken bedrijven steeds vaker IT-serviceproviders die niet alleen helpen bij de dagelijkse bedrijfsvoering, maar ook strategische begeleiding bieden die aansluit bij de bedrijfsdoelstellingen. Door de juiste partners te kiezen profiteren bedrijven van expertise, best practices, kennisoverdracht, omscholing en het faciliteren van interne medewerkers terwijl zij zich kunnen richten op innovatie en resultaten.

Dit alles is - dankzij snelle digitalisering en kansen - slechts het begin van het verhaal van waar bedrijven en IT-teams naartoe gaan in het transformatieproces. Er komt geen einde aan transformatie: het is net zo constant als innovatie. Maar er is wél een begin. En de enige manier om te innoveren en te optimaliseren, is om de technologische infrastructuur te transformeren door te rekenen op IT-dienstverleners die expertise en integratie bieden die bedrijven helpen om hun middelen anders in te zetten. Zo zal het moderne datacenter - zonder slecht leidingwerk - worden gebouwd en gerund.

Door Dermot O’Connell, SVP Services Sales – EMEA, Dell Technologies

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in