Overslaan en naar de inhoud gaan

Samenwerken in de retail: de sleutelrol van IT

Retailers slaan de handen geregeld ineen. Denk aan verkopen via platformpartijen als bol.com, shop-in-shop-concepten of vendor managed inventory. Zeven op de tien retailers vinden het dan ook waardevol om samen te werken met andere retailers. Want naast dat het in tijden van hoge inflatie en prijsveranderingen kosten kan drukken, levert het ook duurzaamheidsvoordelen op.

Maar onderlinge samenwerkingen zijn in de sector absoluut nog geen gemeengoed. Dat heeft veel te maken met het IT-component dat vastzit aan dit soort samenwerkingen. De IT-omgeving moet ingericht zijn op het kunnen samenwerken met andere retailers. Hoe pak je dat aan?

Soepel van A naar B

IT is waar een samenwerking met andere retailers mee valt en staat. Alleen zo zorg je dat ieder verkooppunt altijd beschikt over actuele data zoals levertijden, voorraadaantallen of bestellingen. Neem bijvoorbeeld een winkel die producten van allerlei retailers verkoopt. De consument rekent af bij één kassa, maar aan de achterkant moet de aankoopinformatie naar verschillende systemen worden doorgezet om voorraden aan te passen en omzet te registreren. Deze communicatie en bovenal integratie tussen de verschillende back-endsystemen moet goed ingeregeld zijn. En dat is voor veel retailers nog een bron van irritatie. Zo zorgt samenwerken met andere retailers voor de helft (51%) van de retailers voor administratieve rompslomp in de back-endregistratie. En bij de helft (49%) gaan hier geregeld dingen in mis. Ruim één op de drie (37%) heeft dan ook weleens een samenwerking afgeslagen omdat de IT-systemen niet toereikend waren. Dat is zonde én onnodig.

Bruggenbouwer

Dit soort irritaties zijn heel goed om te buigen door met het Microsoft Power Platform aan de slag te gaan. Het Microsoft Power Platform helpt je een brug te slaan tussen verschillende systemen en zit standaard in de Microsoftlicentiestructuur. Er zit van nature een integratielaag in, waarmee je in een handomdraai het eigen ERP-platform integreert met een externe applicatie zoals het back-endsysteem van een andere retailer.

Daarvoor is het wel van belang dat je op een aantal cruciale factoren let. Met name de technische en functionele systeemafstemming zijn belangrijk voor integratie. De IT-architectuur moet beschikbaar en schaalbaar zijn. Je wilt immers voorkomen dat een actie van de ene retailer leidt tot technische problemen bij de ander of dat portals een plotselinge stijging in het aantal transacties niet aankunnen. Op functioneel gebied vereist een omnichannel-benadering dat partijen in alle afzetkanalen gebruikmaken van dezelfde definities voor informatie-uitwisseling, vanuit een gemeenschappelijke informatie-uitwisselingshub.

En vergeet wetgeving niet. Aangezien retailsamenwerkingen gestoeld zijn op informatie-uitwisseling tussen meerdere partijen, mag goede informatiebeveiliging niet ontbreken. De uitwisseling en bovenal verwerking van gegevens moeten voldoen aan de AVG-eisen. Met name informatie over klantgedrag, zoals zoekgedrag in een e-commerce portaal of in een fysieke winkel, kan niet zomaar gedeeld worden met andere retailers. Retailsamenwerkingen vereisen dus ook goede afspraken over AVG-compliancy en hoe je dat waarborgt in de verschillende back-endsystemen.

Enabler of bottleneck?

Ondanks de voordelen van retailsamenwerkingen, is het voor veel retailers nog geen kracht maar eerder een hoofdpijndossier. Want een solide back-endsysteem dat volwassen genoeg is om als steunpilaar te dienen voor de brug naar back-endsystemen van andere retailers, is dé grote vereiste voor dit soort samenwerkingen. En dat is voor veel retailers nog geen realiteit en maakt retailsamenwerkingen gedoemd om te mislukken.

Ben je benieuwd naar in hoeverre IT voor retailers een enabler of bottleneck is om in te spelen op marktontwikkelingen zoals inflatie en duurzaamheid? Lees het hier.

Over Conclusion MBS

Conclusion MBS (Microsoft Business Solutions) helpt organisaties bij succesvolle businesstransformaties. Als implementatiepartner van Microsoft Dynamics 365 bedrijfsapplicaties brengt de organisatie mens, proces en technologie bij elkaar. De focus ligt op het implementeren van ERP en CRM-applicaties van Microsoft Dynamics 365. Ook biedt Conclusion MBS managed services en licentie- en subscriptiemodellen. De organisatie bedient bedrijven in retail, wholesale, productie, professional services en de publieke sector. De werkwijze van Conclusion MBS typeert zich door een hoge mate van betrokkenheid. Met kritische specialisten is Conclusion MBS graag een partner voor bedrijven die hun businesstransformatie willen versnellen. Bij Conclusion MBS werken meer dan honderd enthousiaste professionals met diepgaande kennis van Microsoft Dynamics.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in