Management

Dit is een bijdrage van Cegeka
Procesmanagement
Zander Colaers Directeur van Cegeka Consulting Services

Voor welke uitdagingen staat Zander Colaers Directeur van Cegeka Consulting Services?

'Binnen de strategie van Cegeka heeft de klant altijd een zeer belangrijke positie'

12 augustus 2021
Door: Cegeka , partner

'Binnen de strategie van Cegeka heeft de klant altijd een zeer belangrijke positie'

Steeds meer bedrijven veranderen in een tech-bedrijf. Is het leiden van een tech-bedrijf anders dan bij een ander soort organisatie? Zander Colaers, Directeur van Cegeka Consulting Services vertelt hoe het is om een IT-organisatie en de mensen daarin te managen.

Hoe ziet jouw dag als directeur bij een technologiebedrijf eruit?

Het bedrijfsonderdeel waar ik directeur van ben, werd geacquireerd per 1 april 2020, dus midden in de coronatijd! Een halfjaar na de overname werd ik gevraagd om deze nieuwe business line te integreren. Het grootste gedeelte van mijn tijd besteed ik dan ook aan deze integratie: het enthousiasmeren van medewerkers en management, het hernieuwd invulling geven aan strategische relaties met onze klanten en het rationaliseren, optimaliseren en digitaliseren van bedrijfsprocessen. Het is maar een kleine greep uit heel veel onderwerpen die op mijn agenda staan.

Naast de integratie denk ik na over de stip op de horizon van Cegeka Consulting Services. Waar willen we naartoe en hoe gaan we dat doen? En wat betekent dat voor onze medewerkers en klanten?

Traditioneel gezien ben ik een groot voorstander van het afspreken op locatie met mijn collega’s en klanten. Dit is het afgelopen 1,5 jaar ontzettend veranderd door de pandemie en hierin heb ik dus ook een grote omschakeling moeten maken.

Hoe ben je ooit in de IT terecht gekomen?

De IT is een logische vervolgstap geweest op mijn opleiding. Ik heb een master in Computer Sciences en van hieruit ben ik in diverse IT-rollen terecht gekomen. Sindsdien heb ik in verschillende IT-domeinen gewerkt en in de breedte een stevig inhoudelijk fundament gelegd om vervolgens een managerial carrière uit te bouwen. Het succesvol transformeren van organisaties naar een nieuwe stip op de horizon vormt hierbij de rode draad.

Wat maakt deze rol uitdagend / tegen welke uitdagingen loop je aan?

Ik geef leiding aan een nieuwe club, die bij Cegeka is gekomen in coronatijd. Dit is een flinke uitdaging. Terwijl we veelal op afstand werken, moet je vele ballen hooghouden:

  • Tevreden medewerkers perspectief geven om zichzelf te ontwikkelen en intrinsiek laten motiveren
  • Blije klanten die een duurzame relatie willen uitbouwen met Cegeka
  • Borgen dat we steeds opnieuw verrassen en tegelijkertijd vakmanschap centraal stellen

Voor de klant wil je als bedrijf steeds meer toegevoegde waarde bieden. Tegelijkertijd willen veel klanten het nieuwe Cegeka (Consulting Services) leren kennen. Voor de medewerkers wil je dat ze Cegeka leren kennen, dat er een nieuwe gezamenlijke cultuur ontstaat en dat ze optimaal gefaciliteerd worden om hun werk goed te doen. Tot slot, de oplossingen of ‘use cases’ die het ‘oude KPN Consulting’ in haar portfolio had moesten geïntegreerd worden in het nieuwe Cegeka portfolio. Vandaag kunnen we terugvallen op het beste van deze twee werelden.

In hoeverre speelt ICT binnen jouw organisatie een bedrijfskritische rol?

Ik geloof dat ICT vandaag voor bijna élke organisatie bedrijfskritisch is. ICT vormt de kern binnen heel veel verdienmodellen, zo ook bij Cegeka. ICT evolueert in een razend tempo en wat we gisteren deden kan hierdoor morgen nog beter uitgevoerd worden. Ons portfolio is de laatste jaren verrijkt met Artificial Intelligence, Low Code, Machine Learning, Cloud, Containerisatie, DataHubs, IoT, 5G, Integratietools … de mogelijkheden zijn legio.

Heb je ook overwogen om bij een eindgebruiker te gaan werken (waarom niet)?  

Nee, ik heb altijd de voorkeur gegeven aan het werken bij een ICT dienstverlener. De dynamiek en de snelheid van veranderen geeft mij veel energie. Zeker bij een groeibedrijf als Cegeka ontbreekt het daar niet aan.

Hoe is het om dicht bij het vuur te zitten en altijd up-to-date te moeten zijn over ontwikkelingen in de IT?

Dit motiveert en houdt me in beweging. Ik heb intussen diverse jaren ervaring opgebouwd waardoor je na verloop van tijd ‘patronen’ leert ontdekken doorheen heel wat ontwikkelingen. Het is de combinatie van de grotere hoeveelheid van nieuwe technologieën en vooral de frequentie waarin deze evolueren, die ervoor zorgen dat wat we gisteren realiseerden morgen op veel doeltreffende wijze voor elkaar krijgen. De oude wijn wordt steeds sneller een nieuw jasje aangetrokken. Dat maakt het vakgebied extra boeiend.

Gebruiken jullie de oplossingen die aan klanten worden geleverd ook zelf binnen jullie eigen organisatie?

Eat your own food. Drink your own champagne. Het is logisch dat we onze oplossingen inderdaad ook zelf gebruiken.

Welke technologische ontwikkeling heeft grote invloed gehad op je loopbaan?

Als ik terugkijk op mijn loopbaan, dan zijn het niet zozeer technologische ontwikkelingen, maar vooral de kansen die ik heb gekregen of afgedwongen die bepalend zijn geweest voor de volgende stappen in mijn carrière. Ik geloof er in dat je zelf je eigen carrièrepad kan bepalen. Als je iets wilt of een bepaalde ambitie hebt, maak dit kenbaar aan de organisatie waarvoor je werkt en ga ervoor!

Kun je iets vertellen over jouw IT-strategie ten aanzien van Cegeka?

Binnen de strategie van Cegeka heeft de klant altijd een zeer belangrijke positie. Cegeka gelooft in ‘in close cooperation’ of in langdurige partnerships met klanten. Customer Intimacy heeft Cegeka geen windeieren gelegd. Tegelijkertijd is ‘schaal’ zeer belangrijk. Hierbij is het belangrijk om binnen de dienstverlening onafhankelijk te worden van mensen en processen. Om die reden zullen heel wat diensten morgen in een nieuwe gedigitaliseerde vorm worden aangeboden. En waarbij IT component aan gewicht wint.

 

Reactie toevoegen