Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Cegeka
Datamanagement
TOPdesk expert Kevin van Leeuwen van Cegeka aan het woord!

TOPdesk expert Kevin van Leeuwen van Cegeka aan het woord!

'Ik denk dat het afnemen van Managed Services vaker een standaard gaat worden'

8 december 2022
Door: Cegeka , partner

'Ik denk dat het afnemen van Managed Services vaker een standaard gaat worden'

In deze rubriek geven deskundigen en/of experts inzichten over actuele ontwikkelingen op hun expertisegebied. Dit keer Application Consultant Kevin van Leeuwen van Cegeka over TOPdesk.

Welk onderwerp wil je graag uitlichten?

Managed applicatiebeheer, met een focus op Managed TOPdesk.

Wat doet Cegeka met betrekking tot Managed TOPdesk?

Cegeka is een officiële TOPdesk Partner en implementeert en beheert TOPdesk bij klanten uit diverse branches. Vaak stopt de dienstverlening van andere IT-bedrijven na een eenmalige implementatie, maar Cegeka kan hiernaast ook het (dagelijkse) TOPdesk beheer uit handen nemen. Met Managed TOPdesk kan de klant erop vertrouwen dat we continu de inrichting van hun TOPdesk omgeving aan het optimaliseren en automatiseren zijn, om altijd aan te sluiten bij de functionele behoeften die zich binnen de organisatie ontwikkelen.

Wat de actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied?

Organisaties willen zich focussen op hun core business, al helemaal met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Om de eigen medewerkers de tijd en ruimte te geven om te kunnen richten op hun kerntaken, wordt het inrichten en beheer van applicaties steeds vaker uitbesteed. Daarnaast kost het op niveau houden van de kennis omtrent een applicatie zoals TOPdesk door de vele ontwikkelingen steeds meer tijd, die veel organisaties simpelweg niet (meer) hebben. Door het afnemen van managed dienstverlening zoals Managed TOPdesk van Cegeka houdt een organisatie meer tijd en resources over voor hun kerntaken.

Hiernaast merk ik dat er de afgelopen jaren veel diensten in abonnementsvorm beschikbaar zijn gekomen, waaronder dus ook Managed TOPdesk. Door bepaalde diensten in zo’n abonnementsvorm af te nemen, hoeven er geen kostbare uren van eigen personeel voor ingezet te worden en kan er een efficiëntieslag gemaakt worden door een beroep te doen op de expertise van de Managed Service Provider.

Zie jij deze ontwikkelingen ook terug in bijvoorbeeld de media of op de werkvloer?

Ja, dit zie ik om mij heen aan de groeiende variëteit aan professionele diensten in abonnementsvorm. En op de werkvloer merk ik dat wij bij Cegeka steeds meer aanvragen krijgen vanuit klanten voor Managed TOPdesk beheer en dat ons team de afgelopen tijd meer dan verdubbeld is.

Hoe laat jij je informeren over de ontwikkelingen?

We spreken regelmatig met onze klanten en daar krijgen we veel informatie over wat er in hun branche gaande is. Daarnaast hebben we als Officiële TOPdesk Partner nauw contact met TOPdesk, zodat we altijd direct op de hoogte zijn van hun laatste ontwikkelingen. Tot slot zijn er regelmatig trainingen, kennissessies en workshops vanuit Cegeka en TOPdesk die aansluiten op de huidige en verwachte ontwikkelingen.

Hoe ben jij ‘expert’ over dit onderwerp geworden?

De interne trainingen van Cegeka, trainingen verzorgd door TOPdesk en de verschillende online learning platformen zorgen allereerst voor een goede basis. Door de vele TOPdesk omgevingen die we beheren hebben we als team veel kennis opgedaan die we onderling delen. Ook investeer ik veel tijd in het toepassen van de kennis en principes om het onder de knie te krijgen en te zien welke oplossingen ik hiermee kan realiseren.

Wanneer is iemand in jouw optiek een expert en/of deskundige?

In onze branche is een goede kennis van de TOPdesk applicatie een must. Niet alleen weten wat de applicatie in de basis kan, maar ook wat er mogelijk is door de diverse functionaliteiten te laten samenwerken, om zo de oplossing aan de klant te bieden waar ze naar opzoek is. Als laatste is het met alle ontwikkelingen bijna onmogelijk om alles te weten, daarom weet een expert ook waar je terecht kan om de informatie te vinden die nodig is. Dit kan zijn in de kennisbank van de leverancier, maar ook interne documentatie, collega’s en het netwerk van experts waar je als expert ook deel van uit moet maken.

Hoe zie jij de toekomst m.b.t. Managed Services?

Ik denk dat het afnemen van Managed Services vaker een standaard gaat worden als een organisatie een applicatie wil implementeren en beheren. Omdat applicaties en interne processen continue veranderen, zal de expertise van een Managed Service Provider functioneren als sparringpartner, maar daarnaast ook snel en veilig de gewenste oplossing kunnen realiseren. Tevens zorgt een Managed Service Provider voor continuïteit in de afgenomen dienstverlening waardoor een klant zelf geen kostbare tijd kwijt is aan recruitment en opleidingen in een tijd waarin specialisten schaars zijn en verzuimcijfers hoog zijn.

Reactie toevoegen