Overslaan en naar de inhoud gaan

Tech in 2 minuten: Wat is Business Intelligence?

De ontwikkelingen in de IT volgen elkaar razendsnel op, net als nieuwe producten en oplossingen. In deze rubriek wordt kort en bondig uitgelegd wat een product of oplossing doet en vooral wat je er als bedrijf mee kunt. Deze keer: Wat is Business Intelligence?

Wat is Business Intelligence?

Business Intelligence (BI) is een erg breed begrip dat moeilijk in een paar zinnen te omvatten is. In essentie is Business Intelligence het omzetten van grote hoeveelheden data (woorden en getallen) naar bruikbare informatie (waarde, definitie en context) voor een organisatie.

Wat kun je met Business Intelligence?

Als organisatie kun je hiermee rapporteren en - waar nodig - bijsturen. Zonder het inzichtelijk maken van de data is een organisatie in feite alleen maar aan het sturen op een fingerspitzengefühl.

Wat zijn de productspecificaties of waar bestaat de oplossing uit?

Business Intelligence bestaat uit verschillende onderdelen die allemaal gericht zijn op het verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens om zakelijke beslissingen te ondersteunen. De belangrijkste onderdelen zijn de databronnen zoals databases en applicaties (de input voor BI), een data lake (hierin komt alle ruwe, ongestructureerde data bij elkaar), een data warehouse (hierin wordt de data georganiseerd en gemodelleerd), een dataplatform (voor de analyse van de gegevens om patronen en trends te identificeren) en uiteindelijk de datavisualisaties in Microsoft Power BI of Tableau. Je ziet steeds vaker dat er gebruik gemaakt wordt van een ‘Lakehouse’-concept, dit is een combinatie tussen een data lake en data warehouse.

Hoe werkt Business Intelligence?

Business Intelligence gaat vaak hand in hand met een dataplatform, al dan niet gehost in de cloud. De data wordt door middel van ETL (Extract, Transform, Load)- of ELT -processen van de bronsystemen ingeladen in een datalake. Vanuit dit datalake wordt de data geprepareerd, getransformeerd en gemodelleerd om in een data warehouse te komen. Vanuit een data warehouse wordt de data gevisualiseerd met tools zoals Microsoft Power BI of Tableau.

Wat levert Business Intelligence een bedrijf op?

Door het gebruik van Business Intelligence kunnen organisaties beter inzicht krijgen in hun prestaties en trends, en dit kan veel voordelen opleveren. De voordelen zijn onder andere: verbeterde besluitvorming, efficiëntieverbetering, kostenbesparing, verbeterde klanttevredenheid en betere prognoses en planning.

Hoe onderscheidt de Cegeka Business Intelligence zich van de concurrentie?

Cegeka heeft een eigen dataplatform ontworpen dat wij relatief snel kunnen uitrollen met Microsoft Azure. Vervolgens kunnen wij met onze Data Engineers en BI Consultants de verschillende bronnen van een organisatie analyseren en de bijbehorende data ontsluiten in dit dataplatform. We hebben een eigen dataplatform, maar we werken we niet àlleen maar met ons eigen product. Sommige organisaties hebben nou eenmaal andere eisen of ons dataplatform past om wat voor andere reden dan ook niet bij hoe de klant ingericht en georganiseerd is. Dan gaan we niet alsnog proberen om ons dataplatform daar te implementeren, maar zoeken we naar de best passende oplossing.

Tot slot, als een organisatie het Cegeka-dataplatform afneemt, zijn zij vervolgens niet afhankelijk van ons om hier mee te werken. De bijbehorende documentatie, beheer en ondersteuning leveren wij namelijk ook gewoon. Een klant kan bijvoorbeeld ook kiezen om eerst door ons het dataplatform op te laten zetten en te vullen, en dit na een initiële periode zelf overnemen met Cegeka als derdelijns support.

Zijn er ook nadelen?

Ik zie veel om mij heen dat bedrijven steeds meer gewend raken aan het werken met data en het verkrijgen nieuwe inzichten uit deze data. Deze inzichten zijn vaak nooit eerder verkregen en hierdoor worden er steeds meer nieuwe mogelijkheden bedacht om nóg meer databronnen te ontsluiten en inzichten te verkrijgen. Het is belangrijk om kritisch te blijven op welke data er ontsloten gaat worden, waarbij je altijd moet afvragen tot welke gewenste inzichten dit gaat leiden en of je ook daadwerkelijk iets met deze inzichten gaat doen. Dit voorkomt een wildgroei aan ontsloten databronnen met rapportages die weinig impact hebben en die alleen maar “leuk” zijn.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in