Beheer

Dit is een bijdrage van Cegeka
Infrastructuur
Anton Theunisse, Director Healthcare bij Cegeka

In drie stappen naar een moderne zorgorganisatie

'Drie stappen klinkt eenvoudig, maar trek hier gerust vijf tot acht jaar voor uit'

4 oktober 2022
Door: Cegeka , partner

'Drie stappen klinkt eenvoudig, maar trek hier gerust vijf tot acht jaar voor uit'

Gegevens worden overal en nergens opgeslagen en het aantal zorgapplicaties rijst de pan uit. De digitale werkomgeving wordt steeds complexer en tegelijkertijd wordt wet- en regelgeving steeds strikter. De huidige situatie bij zorginstellingen en ziekenhuizen is onhoudbaar. De IT-omgevingen daar vereisen radicale rationalisatie en standaardisatie.

Hoog tijd om stappen te zetten naar een moderne zorgorganisatie. Maar hoe bereik je dit? Anton Theunisse, Director Healthcare bij Cegeka verdeelt deze transformatie naar een moderne zorgorganisatie in drie stappen, waarbij elke stap vraagt om andere competenties en samenwerking tussen gebruikers en specialisten in de organisatie.

  1. Automatiseren

Dit is de basis en houdt in: een betrouwbare en veilige infrastructuur en werkplek. Automatiseer wat er te automatiseren valt. Zo kan de zorgmedewerker zich focussen op zijn of haar patiënten of cliënten en het werk efficiënter uitvoeren. In deze stap valt snelle winst te behalen met een gecertificeerde zorgwerkplek.

Wat wil jij als zorgorganisatie, wat zijn je kaders? Denk hier als zorgorganisatie over na en besteed het infrastructuur- en applicatielandschap uit aan een professionele partij. Zo houd je zelf de regie in handen en kun je focussen op hetgeen waar jij goed in bent.

  1. Informatiseren

In deze stap geef je als zorginstelling of ziekenhuis invulling aan de informatiebehoefte vanuit de zorg en ga je meer data gedreven werken. Hierbij is het van groot belang dat de IT’ers bruggen bouwen naar het medisch personeel. Het is niet meer zoals vroeger dat de IT-afdeling van de ‘technische mensen’ is, waar de medici en het zorgpersoneel niets te zoeken hebben. Artsen en verpleegkundigen weten heel goed wat hun functionele wensen zijn en welke data zij nodig hebben om betere beslissingen te maken.

Deze stap vraagt om een paradigmawisseling. Specialisten en verpleegkundigen moeten proactief meedenken en aangeven wat zíj nodig hebben. De ICT-manager kan doorschuiven naar CIO en de focus van de IT-afdeling wordt verlegd van technisch naar functioneel.

  1. Innoveren

Dit is de laatste stap en richt zich op het optimaal benutten van de mogelijkheden van nieuwe zorgtechnologie. Gelukkig zijn die nu al ruimschoots voorhanden! Denk aan pillen die realtime scans uitvoeren en diagnoses kunnen vaststellen. Of sensoren die gedragsproblematiek bij lichamelijk beperkte mensen kunnen voorspellen.

Het is niet voldoende om alleen uit te gaan van technologische oplossingen, het zijn namelijk de zorgmedewerkers die hierin mee moeten gaan. Vergeet deze mensen niet, want zonder hen hebben de innovaties geen kans van slagen.

De zorg van de toekomst

In drie stappen naar een moderne zorgorganisatie: van automatiseren naar informeren naar innoveren. Dit klinkt heel eenvoudig, maar de benodigde omslag in techniek en denken vraagt ontzettend veel van de medewerkers, patiënten en hoe wij tegenwoordig tegen de zorg aankijken. Trek hier als zorginstelling gerust vijf tot acht jaar voor uit, laat je goed informeren en werk samen met partijen die hierbij kunnen ondersteunen, de juiste industriekennis hebben én jou daarom ook echt verder kunnen helpen.

Reactie toevoegen